Czym zastąpić chleb w codziennej diecie? Trudno jest nam wyobrazić sobie inne śniadanie niż kanapki. Są przecież pyszne, a w dodatku maksymalnie szybkie w przygotowaniu! Nie zapominajmy, że pieczywo, szczególnie białe, nie zawiera zbyt wielu wartości odżywczych, przez co w krótkim czasie znowu stajemy się głodni! Czy istnieje zdrowy chleb? Co zamiast chleba na śniadanie możemy szybko przygotować? W artykule znajdziesz 8 zdrowych alternatyw dla klasycznego pieczywa!

Pieczywo dla większości z nas oznacza podstawowy składnik śniadań oraz kolacji. Nie jest jednak tajemnicą, że pieczywa pszennego nie powinniśmy wybierać zbyt często, głównie ze względów zdrowotnych. Pozbawiony jest on jakichkolwiek składników odżywczych przez co zjadamy tzw. puste kalorie i nie czujemy sytości. Na szczęście istnieje wiele zamienników, które możesz serwować zamiast pieczywa! Koniecznie dowiedz się czym zastąpić chleb w codziennej diecie.

Czym zastąpić chleb: poznaj zdrowe zamienniki pieczywa!

Pewnie nie zaskoczy was informacja, że chleb jest najczęściej kupowanym produktem w Polsce! Pamiętajmy, że ze względu na swój wysoki indeks glikemiczny, bardzo szybko podnosi poziom cukru we krwi. Czy nie lepiej więc zdecydować się na nieco inne produkty? Poznaj 8 zamienników, które pozwolą ci zapomnieć o chlebie!

1. Czym zastąpić chleb rano?

Nie potrafisz wyobrazić sobie poranka bez kromki chleba? Nie zapominaj, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia! Powinien dostarczyć ci wszystkich niezbędnych wartości odżywczych, dzięki którym będziesz cieszyć się energią i promieniować uśmiechem. Dowiedz się co najlepiej zjeść na pierwszy posiłek!

  • Owsianka

Owsianka to tanie i błyskawiczne danie, które przygotujemy w zaledwie 5 minut! Ta z dodatkiem cynamonu i miodu szczególnie przypadła nam do gustu.

Składniki: 2 łyżki płatków owsianych,1 szklanka mleka, 0,5 banana, 1 garść owoców sezonowych, 1 łyżka miodu, szczypta cynamonu.

Przygotowanie: Płatki owsiane gotuj na mleku na wolnym ogniu do momentu spęcznienia. Dodaj pokrojonego w plasterki banana i wybrane owoce. Na koniec polej miodem i przyprósz cynamonem. Smacznego!

  • Koktajl z jarmużu i banana 

Zielone koktajle warzywo-owocowe to nasza kolejna propozycja na śniadanie bez chleba. Banan przez swoje wartości odżywcze sprawi, że zapomnimy o głodzie na kilka kolejnych godzin!

Składniki: 1,5 szklanki kefiru, 1 średni banan, 3 garście jarmużu, 2 łyżki nasion chia.

Przygotowanie: Wszystkie składniki zblenduj do uzyskania gładkiej jednolitej masy. Gotowe!

  • Omlet

Omlet to świetna baza to stworzenia pożywnego posiłku. Sprawdzi się zarówno do śniadania na słodko, jak i słono!

Składniki: 2 jajka, 1 łyżka masła, 1 łyżka zimnej wody, pieprz, sól.

Przygotowanie: Jajka rozbij i wymieszaj widelcem dodając odrobinę soli i pieprzu. Na rozgrzaną patelnię wlej masę jajeczną. Smaż bez przykrycia na dużym ogniu do momentu ścięcia się brzegów. Delikatnie przewróć na drugą stronę i smaż jeszcze kilka sekund. Podawaj z ulubionymi dodatkami. 

2. Czym zastąpić chleb i ziemniaki? 

W codziennej diecie najprostsze rozwiązania są zawsze najlepsze. Obiad bez chleba czy ziemniaków jest możliwy. Pewnie zastanawiasz się jak zjeść gulasz czy fasolkę po bretońsku bez ich dodatku? W rzeczywistości każdy inny węglowodanowy produkt zda egzamin. Poznaj nasze propozycje!

  • Pieczone warzywa

Bataty świetnie sprawdzą się jako zamiennik dla tradycyjnych ziemniaków. Są o wiele zdrowsze od standardowej wersji. Słodkie ziemniaki w 100 g zapewniają aż 98% dziennego zapotrzebowania na witaminę A! Również pieczone marchewki są nie tylko niskokaloryczne, ale też przepyszne. Posypane ziołami prowansalskimi w smaku przypominają frytki!

  • Grillowane boczniaki

Grzyby, a dokładnie boczniaki to kolejna propozycja zamienników dla chleba i warzyw. W sezonie letnim są bardzo łatwo dostępne. Jedyne co musisz zrobić to delikatnie je podsmażyć, a później wrzucić do piekarnika do zarumienienia. To wszystko!

  • Papier ryżowy

Z jego pomocą z łatwością przyrządzisz rollsy z kurczakiem i warzywami. Kurczaka podsmaż, a sezonowe warzywa pokrój w cienkie paseczki. Na każdym płacie papieru ułóż dowolną przez siebie ilość składników i zawiń do środka. Gotowe zawijasy podpiecz i gotowe. 

3. Czym zastąpić chleb pszenny?

Jeśli od dłuższego czasu zastanawiasz się nad wyeliminowaniem chleba pszennego z codziennej diety to teraz jest odpowiedni moment! 

– Jeżeli chcemy zrezygnować z chleba pszennego, a wolimy pozostać przy opcji kanapkowej, proponowałabym w pierwszej kolejności zamienić zboża, czyli wyeliminować pszenicę, która jest najbardziej prozapalnym zbożem i skupiłabym się na przygotowaniu pieczywa z mąk, które będą bezglutenowe. Można wybrać wtedy pieczywo z mąki gryczanej lub gryczano-jaglanej, która będzie świetną alternatywą dla zwykłego chleba. Wiadomo jest, że najbezpieczniej jest przygotować go samemu ze składników, które znamy, wtedy jakoś pieczywa będzie zdecydowanie lepsza — powiedziała w rozmowie z Lelum.pl dietetyk Monika Krynicka.

Drugą opcją jest zastąpienie spodu do tradycyjnej kanapki warzywami. 

–  Ciekawym pomysłem są kanapki, gdzie bazą będzie np. 1/2 czy 1/3 papryki, a do tego pasta. Zaczyna się sezon na strączki, więc pasta z bobu z oliwą z oliwek, z czosnkiem i przyprawami może być ciekawą alternatywą. Świeży ogórek pokrojony w łódeczki to kolejna propozycja — dodaje dietetyk Monika Krynicka. 

4. Czym zastąpić chleb na diecie?

Nie jest tajemnicą, że latem każda z nas chciałaby cieszyć się szczupłą i zgrabną sylwetką. Pomysłów na to, zastąpić chleb podczas diety jest naprawdę wiele. Poznaj nasze propozycje:

  • Awokado 

Owoc ten świetnie sprawdzi się jako substytut pieczywa w diecie. Spokojnie możemy traktować go jako zamiennik pieczywa i nakładać na niego pozostałe składniki. Zawiera błonnik i zdrowe tłuszcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

  • Cukinia 

Cukinia jest jednym z tych warzyw, na które warto się zdecydować, kiedy nie wiesz czym zastąpić chleb przy odchudzaniu. Jest niskokalorycznym warzywem o neutralnym smaku. Możesz spożywać go zarówno w wersji pieczonej, jak i surowej. 

5. Czym zastąpić chleb? Gluten nie jest dla mnie!

Coraz więcej osób cierpi na nietolerancję glutenu w swojej diecie. Najlepszym sposobem jest przygotowanie własnoręcznie gotowych chlebków na bazie składników, które znamy. Wówczas całkowite wykluczenie chleba nie będzie koniecznie, a ryzyko wystąpienia alergii mniejsze. Może to być np. chleb z kaszy gryczanej lub jaglanej. Ciekawym pomysłem jest też ten wykonany z komosy ryżowej!

6.  Czy istnieje zdrowy chleb? 

Okazuje, że zdrowy chleb jak najbardziej istnieje! Jest to tzw. chlebek czystoziarnisty. Wykonany jest wyłącznie z ziaren i orzechów, dzięki czemu jest bogaty w błonnik. Jest nieco bardziej kaloryczny od zwykłego chleba, ale zjedzenie kawałka zapewnia całkowite poczucie sytości.

7.  Czym jest chleb z warzyw?

Miłośnikami chleba z warzyw są przede wszystkim osoby będące na diecie paleo. Przygotowywany jest ze startych warzyw, bezglutenowych mąk, jajek i nasion. Świetnie sprawdzi się dla osób dbających o linię, ponieważ jest niskokaloryczny i bardzo sycący!

8.  Co kupić zamiast chleba? Nasze pomysły!

Jeśli w dalszym ciągu nie wiesz, co zamiast chleba ciekawą formą przekąski stanowią wafle ryżowe. Są niskokaloryczne, a po dodaniu świeżych owoców lub warzyw stanowią ciekawą propozycję, kiedy najdzie cię ochota, aby coś pochrupać.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku pieczywa chrupkiego. Pamiętajmy jednak by nie zastępować nimi całkowicie posiłków, ponieważ należą do grupy mocno przetworzonych produktów!

ZOBACZ ZDJĘCIA:

Czym zastąpić chleb
Unsplash.com @curryandlove

Sałatki przygotowane ze świeżych warzyw są ciekawym zamiennikiem chleba w diecie. 

Czym zastąpić chleb
Unsplash.com @hy_cocotan

Papryka jest świetną bazą do kanapek bez dodatku chleba!

Czym zastąpić chleb
Unsplash.com @nadineprimeau

Świeże warzywa i owoce powinny być podstawą każdej diety!

ZOBACZ TEŻ:

  1. Jak jeść ostrygi? 10 sprawdzonych porad
  2. Jak zrobić kawę mrożoną? Proste i pyszne przepisy
  3. Jak wykorzystać pestkę z awokado? Już nigdy jej nie wyrzucisz
  4. Przepisy dla wegetarian. Naleśniki ze szpinaku, pasztet z cukinii
  5. Jak zrobić kostki lodu z owocami? To prawdziwy HIT, który wygląda pięknie