Dieta OXY jest nową dietą proteinową, która została opracowana przez specjalistów, a która, tak jak to bywa w przypadku diet białkowych, ma nie mieć negatywnego wpływu na nasz organizm. Dieta OXY składa się z trzech etapów i powoduje wyraźny spadek wagi, jednak czy faktycznie jest bezpieczna dla naszego zdrowia? 

Popularna dieta Dukana była dietą, dzięki której w szybkim czasie mogliśmy zgubić nawet do kilkunastu kilogramów. Miała ona jednak bardzo negatywny wpływ na stan zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem nerek. Specjaliści postanowili wyjść temu naprzeciw i stworzyli nową dietę, która również opiera się na bardzo wysokiej podaży białka, jednak nie obciąża aż w tak dużym stopniu naszego organizmu. Dieta OXY jest równie skuteczna, jak dieta Dukana i pozwala zgubić znaczną ilość kilogramów w ciągu trzech tygodni, na które składają się trzy etapy. Warto jednak sprawdzić, czy dieta OXY jest odpowiednia dla naszego organizmu, aby nie doprowadzić do złego samopoczucia oraz pogorszenia obecnego stanu zdrowia.

Dieta OXY – na czym właściwie polega?

Dieta OXY trwa trzy tygodnie i składa się z trzech faz. Każda faza diety trwa 7 dni, a podstawą diety jest specjalnie opracowany shake, który zawiera antyoksydanty, które usuwają toksyny, a także zbędne produkty przemiany materii. Shake składa się z żurawiny, otrąb pszennych oraz kefiru, dzięki którym możemy zniwelować skutki uboczne diety OXY, które mogłyby się pojawić tak jak w przypadku diety Dukana. Żurawina i otręby znacznie przyspieszają metabolizm, a tym samym przyspieszają proces odchudzania bez skutków ubocznych.

Żurawina wspomaga również pracę układu moczowego, a co za tym idzie, dieta nie będzie miała aż tak negatywnego wpływu na nerki. Żurawina w połączeniu z otrębami ma również bardzo dobry wpływ na pracę jelit, dzięki temu nie powinny występować zaparcia, które przy dietach proteinowych zazwyczaj pojawiały się jako nieprzyjemna dolegliwość.

Dieta OXY – czy jest zdrowa i kto nie powinien jej stosować?

Co ciekawe dieta OXY, tak samo, jak w przypadku diety Dukana rozpoczyna się, od bazowania wyłącznie na białku pochodzenia zwierzęcego i tego typu produkty spożywamy przez pierwszy tydzień diety. W drugim etapie diety OXY pojawiają się już białka pochodzenia roślinnego, a czas spożywania białek został ograniczony do dwóch tygodni. Przez okres 14 dni możliwość wystąpienia działań niepożądanych oraz odczucie negatywnego wpływu na funkcjonowanie organizmu jest mało prawdopodobne. Trzeci etap według specjalistów, którzy stworzyli dietę OXY, nie jest już dietą proteinową, a dietą zbilansowaną, która jest w stanie dostarczyć wszystkich potrzebnych mikro i makroelementów, które są niezbędne do prawidłowego stanu zdrowia oraz dobrego samopoczucia.

Warto jednak zaznaczyć, że dieta OXY powoduje bardzo szybki spadek wagi, a to może spowodować pojawienie się efektu jojo. Co ważne, szybki spadek wagi, który pojawia się na początku diety, nie jest efektem utraty tkanki tłuszczowej, a glikogenu, który jest cukrem zapasowym, magazynowanym w mięśniach szkieletowych oraz wątrobie. Dopiero w trzecim etapie diety OXY nasz organizm rozpoczyna spalanie tłuszczu. Po zakończeniu diety trzeba mieć na uwadze, że przy natychmiastowej zmianie żywienia może wsytąpić efekt jojo.

Dieta OXY w żadnym wypadku nie powinna być stosowana przez kobiety w ciąży oraz karmiących piersią. Jeżeli również cierpisz na choroby, swoją dietę koniecznie powinieneś skonsultować z lekarzem, który określi czy dla twojego stanu zdrowia, dieta OXY jest odpowiednia i nie wpłynie negatywnie na funkcjonowanie organizmu.

Dieta OXY – przeciwwskazania

Warto jednak mieć na uwadze, czy stan naszego zdrowia pozwala na zastosowanie diety OXY. Choć jest ona skutecznym sposobem na walkę ze zbędnymi kilogramami, to jednak stan naszego organizmu oraz dobre samopoczucie jest najważniejsze. Dieta OXY nie jest wskazana dla osób:

  • zmagających się z alergią pokarmową na białko oraz nietolerancją na ten składnik;
  • mających kamienie w nerkach;
  • ciężarnych, a także karmiących piersią;
  • cukrzyków;
  • anemików;
  • cierpiących na choroby nerek i wątroby;
  • zmagających się z wrzodami żołądka;
  • z podwyższoną kreatyniną;
  • z niedoborami składników odżywczych;
  • w okresie dojrzewania.

Dieta OXY – etapy

 Etap pierwszy: fat burning

Pierwszy etap ma na celu szybkie spalenie tłuszczu oraz utratę wagi. W jadłospisie króluje białko zwierzęce, które przy spożywaniu w odpowiednich ilościach wyraźnie przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej bez negatywnego wpływu na funkcjonowanie naszego organizmu oraz stan zdrowia. Nie pojawiają się również skutki uboczne tj.: zmiany miażdżycowe, zaburzenia metabolizmu oraz nie obciąża pracy nerek, a także wątroby.

Etap drugi: step

W drugim etapie diety OXY utrwalamy uzyskane efekty z pierwszego etapu. Do jadłospisu włączone zostaje białko pochodzenia roślinnego. Aby dieta miała właściwy stosunek białka zwierzęcego oraz roślinnego, powinniśmy spożywać je w proporcji 50:50.

Etap trzeci: balance

Trzeci etap ma na celu ustabilizowanie organizmu oraz przebytych etapów odchudzających. Ma on zniwelować możliwość wystąpienia efektu jojo, a także zapewnić dostarczanie wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W tym etapie dostarczamy naszemu organizmowi odpowiednie ilości węglowodanów, białek oraz tłuszczów, które są zalecane przez Instytut Żywności i Żywienia. Co ciekawe, w diecie OXY, która jest dietą proteinową, w ostatnim etapie zawartość białka w jadłospisie wynosi od 15 do 20 procent, a to oznacza, że jest to dzienna norma spożycia białka dla osoby dorosłej.

Dieta OXY – jak wygląda jadłospis?

Dieta OXY z pewnością nie jest dietą, w której moglibyśmy narzekać na monotonność. Istnieje wiele składników, z których możemy skorzystać, a dzięki temu dostarczamy naszemu organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych, a także witamin. Podstawą diety jest shake z żurawiny, kefiru oraz otrąb, który skutecznie wspomaga proces odchudzania, ale w jadłospisie pojawiają się także warzywa, owoce i niektóre mięsa.

Warzywa są naturalnym bogactwem potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin, minerałów oraz błonnika. Dzięki ich spożywaniu polepsza się nasze samopoczucie, a także odporność. Warzywa, które możemy spożywać w diecie OXY, to:

  • warzywa strączkowe;
  • zielenina;
  • papryka;
  • kapusta;
  • brokuły;
  • marchew.

Do jadłospisu diety OXY możemy wprowadzić także owoce, które są źródłem witamin, a także neutralizują wolne rodniki i pełnią istotną rolę w naszym odżywianiu. Owoce, które możemy spożywać w diecie OXY, to:

  • kiwi;
  • maliny;
  • awokado;
  • gruszka;
  • jabłka.

Dieta OXY pozwala także, na spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, ale są one ściśle określone i należy mieć to na uwadze. W innym wypadku możemy zakłócić proces diety, a także jej efekty. Produkty, które możemy spożywać, to:

  • mięso z indyka;
  • mięso z kurczaka;
  • ser feta;
  • mozzarella;
  • chude mleko;
  • łosoś pacyficzny;
  • dorsz.

W skład diety OXY wchodzą również produkty zbożowe, tj.:

  • otręby pszenne;
  • brązowy ryż;
  • gruboziarniste kasze.

Dieta OXY – efekty

Efekty diety OXY w przypadku każdej osoby będą inne i są one mocno związane z predyspozycjami naszego organizmu. Jak wskazują twórcy diety, powinna ona przynieść korzystny wpływ na nasze samopoczucie, a także skutecznie obniżyć poziom złego cholesterolu. Stosując dietę OXY możemy także zniwelować uczucie zmęczenia oraz cellulit. Znacznej poprawie powinny ulec nasze włosy oraz paznokcie przez bogatą w witaminy i minerały dietę.

Jeżeli chodzi o utratę wagi, jest to sprawa bardzo indywidualna. Zależy ona od naszych predyspozycji, a także dziennej aktywności fizycznej lub jej całkowitego braku. Osoby regularnie trenujące mogą liczyć na znacznie szybszy spadek masy ciała, a także bardziej widoczne efekty poprawienia sylwetki. Specjaliści wskazują, że można spodziewać się od 0,5 do 1 kg utraty wagi w ciągu tygodnia.

Twórcy diety nie gwarantują jednak stuprocentowej skuteczności, ponieważ zależy ona w głównej mierze od kondycji naszego organizmu, a także wyraźnie wskazują, że w niektórych przypadkach mogą wystąpić działania niepożądane, które są jednak mało prawdopodobne.

Warto także mieć na uwadze, że dieta OXY w początkowej fazie nie spala tłuszczu, a glikogen, a to oznacza, że tak naprawdę spalanie tłuszczu może nastąpić dopiero po dwóch tygodniach stosowania diety, a co za tym idzie, istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanego efektu jojo. Z pewnością zawarte w diecie wartości odżywcze, witaminy oraz minerały mogą pozytywnie wpłynąć na kondycję naszej skóry, włosów i paznokci. W diecie OXY dostarczany jest także błonnik, który z znacząco poprawi perystaltykę jelit, jednak utrata kilkunastu kilogramów może być bardzo wątpliwa, na co warto zwrócić uwagę przed jej rozpoczęciem.

Dieta OXY – wady i zalety

Dieta OXY, jak każda dieta ma swoje wady i zalety, które trzeba wziąć pod uwagę, zanim zdecydujemy się rozpocząć jej wprowadzanie w życie. Do wad z pewnością możemy zaliczyć:

  • bardzo wysoką podaż białka – jest to bez wątpienia największa wada tej diety. Choć białko jest bardzo istotnym składnikiem diety, jego zbyt duża zawartość znacząco obciąża pracę nerek i wątroby, a także może prowadzić do nadciśnienia tętniczego. Ze względu na to, że w diecie proteinowej dominuje białko, to węglowodany oraz tłuszcze są podawane w bardzo małych ilościach, co może powodować zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu;
  • małą różnorodność produktów – chodź dieta OXY, jak na dietę proteinową nie jest bardzo monotonna, to jednak w dwóch pierwszych etapach spożywamy jedynie białko zwierzęce z dodatkiem w drugim etapie białka pochodzenia roślinnego. Możemy w ten sposób doprowadzić do znacznych niedoborów żywieniowych, a także spowodować nietolerancję na często spożywane produkty zawierające białko;
  • nie jest odpowiednia dla osób bardzo aktywnych – przy bardzo intensywnej redukcji tłuszczu powinniśmy również regularnie ćwiczyć. Niestety przy treningach wskazana jest odpowiednia ilość węglowodanów, która w diecie OXY jest bardzo ograniczona. Można przez to odczuwać dużo większe zmęczenie, a także organizm może mieć problem z regeneracją;
  • duże prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jojo – zazwyczaj zbyt szybka utrata wagi prowadzi do niepożądanego efektu jojo. Są to bardzo niekorzystne zmiany, które mają negatywny wpływ na funkcjonowanie organizmu;
  • może doprowadzić do załamania metabolicznego – dieta OXY dostarcza organizmowi bardzo małą wartość energetyczną, co może prowadzić  do załamania metabolicznego. Organizm próbuje obronić się przed nagłym spadkiem kalorii i uniemożliwia spalanie tkanki tłuszczowej.

Do zalet diety OXY możemy zaliczyć:

  • stopniowe wprowadzanie diety – fazy, które zostały wprowadzone w diecie OXY umożliwiają powolne oswajanie się organizmu ze zmianami dotyczącymi żywienia. Dieta może nauczyć nas systematyczności w odżywianiu, a także konsekwentnego przestrzegania ustalonego jadłospisu;
  • jest dobra dla wegetarian – osoby, które nie spożywają mięsa i ryb również mogą stosować dietę OXY. Twórcy diety zastąpili mięso jajami, a także roślinami strączkowymi;
  • aplikacja wspomagająca prowadzenie diety – twórcy zadbali o to, aby osoby stosujące dietę OXY mogły obserwować proces diety, a także miały bieżący dostęp do jadłospisu. Z pewnością ułatwia to dietę, przygotowywanie posiłków, a także wspomaga jej organizację.

ZOBACZ TEŻ:

  1. Dieta lekkostrawna – wszystko, co powinieneś wiedzieć, aby odciążyć swój przewód pokarmowy
  2. Dieta redukcyjna – pełna lista informacji
  3. 8 skutków palenia, których nie przewidziałeś [ZDJĘCIA]

Źródła: bonavita.pl, poradnikzdrowie.pl, myslowianki.pl