Dieta wegańska to dieta, w której należy wykluczyć wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, zastępując je tymi, które są pochodzenia roślinnego. Dieta wegańska, choć ma wiele zalet i korzyści płynących z jej stosowania, to niestety nie brakuje jej także wad. Stosując dietę wegańską, należy mieć na uwadze, czy będzie ona odpowiednia dla naszego zdrowia oraz czy jesteśmy w stanie, aż tak ograniczyć produkty pochodzenia zwierzęcego. 

Na dietę wegańską przechodzą zazwyczaj osoby, które chcą w bardzo restrykcyjny sposób zmienić swoje nawyki żywieniowe. Najczęściej jest to spowodowane chęcią polepszenia swojego zdrowia lub po prostu utratą zbędnych kilogramów. Należy jednak pamiętać, że dieta wegańska nie jest odpowiednią dietą dla wszystkich i przejście na dietę w każdym przypadku powinniśmy skonsultować z lekarzem, aby nie miała ona negatywnego wpływu na nasze samopoczucie oraz funkcjonowanie organizmu. Powinniśmy pamiętać, że ograniczenie niektórych produktów, które są istotne dla naszego zdrowia, może prowadzić do chorób oraz bardzo złego samopoczucia, a przecież przechodząc nie dietę, chcemy zadbać o polepszenie stanu zdrowia, nie o jego nagłe pogorszenie. Dla kogo więc jest dieta wegańska?

Dieta wegańska – na czym polega?

Dieta wegańska to całkowite wykluczenie produktów pochodzenia zwierzęcego ze swojej dotychczasowej diety. Jest bardzo dobrym sposobem na walkę z chorobami cywilizacyjnymi tj.: cukrzyca, nowotwory, zawał serca, a także miażdżyca. Oprócz tego wspomaga utratę zbędnych kilogramów, a dzięki temu niweluje otyłość.

Warto pamiętać, że na diecie wegańskiej poprzez całkowite wykluczenie produktów pochodzenia zwierzęcego należy zastępować je innymi produktami pochodzenia roślinnego, co w praktyce wcale nie jest takie łatwe. Na dietę wegańską nie powinniśmy zatem przechodzić z dnia na dzień, a przez dłuższy czas przyzwyczajać swój organizm do zmian, które mają nastąpić. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapobiec złym stanom samopoczucia, a także nagłym spadkom dostarczanych dotychczas składników odżywczych. Przez nieodpowiednie wprowadzenie diety moglibyśmy doprowadzić do nagłych spadków wartości odżywczych, które mogłyby być skutkiem anemii.

Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Dieta wegańska, jak każda dieta, kiedy jest odpowiednio zbilansowana, jest zdrowa. Kluczowe jest jednak odpowiednie zbilansowanie, aby dostarczać organizmowi wszystkich najpotrzebniejszych składników odżywczych oraz witamin. Jeżeli o to zadbamy, dieta wegańska może okazać się świetnym sposobem na walkę z otyłością, nadciśnieniem, cukrzycą, czy chorobami nowotworowymi.

W przypadku kiedy nasza dieta nie będzie odpowiednia zbilansowana, pojawią się groźne dla naszego zdrowia niedobory, które mogą prowadzić do bardzo poważnych zburzeń neurologicznych oraz anemii. Dzieje się tak, ponieważ przy źle skomponowanej diecie nie dostarczamy organizmowi potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania składników, tj.: białko, witamina D, witamina B12, cynk, wapno oraz żelazo. Jeżeli dieta wegańska jest źle zbilansowana, jej negatywnymi skutkami może być anemia, krzywica, niedożywienie białkowe, a nawet zaburzenia miesiączkowania, czy osteoporoza. W przypadku dzieci możliwy jest poważny niedorozwój fizyczny oraz umysłowy. Warto więc zadbać o dostarczanie wszystkich potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych i witamin. Jeżeli dieta jest zbyt uboga w wartości odżywcze, należy zadbać o odpowiednią dodatkową suplementację.

Niedobory w diecie wegańskiej – jak się ich ustrzec?

Panuje przekonanie, że dieta wegańska, to dieta, w której trzeba się zmagać z niedoborami witamin i składników odżywczych. Oczywiście można temu zapobiec i znaleźć odpowiednie źródła, dzięki którym będziemy w stanie temu zapobiec. Co zrobić, aby w naszej diecie znalazły się odpowiednie wartości odżywcze?

Istnieje kilka zasad, których warto przestrzegać, będąc na diecie wegańskiej. Warto skonsultować się ze specjalistą, który wykona odpowiednie badania i dobierze odpowiednią dietę oraz suplementację, która będzie prawidłowa. Należy pamiętać, że każdy organizm ma inne zapotrzebowania, a odpowiednia dieta to sprawa bardzo indywidualna. W głównej mierze zależy od naszej aktywności oraz tego, w jakim stanie jest nasz organizm.

Produkty bogate w składniki odżywcze

Przedstawimy wam zasady, które pomogą zapobiec niedoborom i jeżeli lekarz nie zaleci inaczej, mogą być odpowiednim źródłem składników odżywczych:

  • Zadbaj, aby w twojej diecie pojawiły się różne źródła białka – ze względu na to, że w diecie wegańskiej musimy wyeliminować wszystkie białka pochodzenia zwierzęcego, powinniśmy zadbać o różne źródła pochodzenia zwierzęcego. Warto do swojej diety wprowadzić rośliny strączkowe, orzechy, a także produkty zbożowe. Stanowią one dobrą podstawę w dostarczaniu białka. Warto przygotowywać z nich różne potrawy i łączyć je ze sobą. Jeżeli podaż kalorii będzie odpowiednia, a dieta będzie bogata w białka pochodzenia roślinnego, nie powinno dojść do niedoborów.
  • Nie zapominaj o produktach bogatych w wapń – jeżeli w diecie wykluczamy nabiał, należy pamiętać, że trzeba go zastąpić produktami pochodzenia roślinnego, które są jego bogatym źródłem. Bardzo dobrze sprawdzą się wszystkie warzywa zielonolistne, np.: kapusta pekińska, sałata rzymska, jarmuż, szpinak, natka pietruszki, a także brokuły. Doskonałym źródłem wapnia są również migdały, biała fasola, soja, mak oraz sezam. W codziennym jadłospisie warto zadbać, aby znalazło się kilka produktów bogatych w wapń, a dietę wzbogacić o mleko sojowe, które jest również doskonałym źródłem wapnia.
  • Odpowiednie źródło Omega-3 – kwasy Omega-3 są niezbędne do odpowiedniego funkcjonowania nie tylko weganom, ale każdemu człowiekowi. Ze względu na to, że w diecie wegańskiej nie możemy dostarczać ich z bogatych źródeł pochodzenia zwierzęcego, należy zastąpić je orzechami oraz siemieniem lnianym. Aby dostarczyć odpowiednią ilość tego ważnego składnika, należy dziennie zjeść garść orzechów włoskich lub 1,5 łyżki siemienia.
  • Postaw na suplementację witaminy B12 – dieta, która składa się jedynie z produktów pochodzenia roślinnego, wymaga wprowadzenia dodatkowej suplementacji witaminy B12. Produkty roślinne nie są w stanie zapewnić ci odpowiedniego, dziennego zapotrzebowania, dlatego warto zaopatrzyć się w suplementy, które do kupienia są w każdej aptece.

Czy dieta wegańska jest odpowiednia dla dzieci?

Wprowadzenie u dzieci diety wegańskiej wiążę się z ogromnym ryzykiem. Warto mieć na uwadze, że dziecko potrzebuje wielu składników odżywczych do prawidłowego rozwoju, których przez wyeliminowanie wszystkich składników pochodzenia zwierzęcego nie będziemy w stanie dostarczyć w odpowiednich ilościach.

Wielu ekspertów z dziedziny żywienia zaznacza, że u małych dzieci, które są na diecie wegańskiej bez nadzoru lekarza, występują znaczne niedobory żywieniowe. Najczęściej dotyczą one witaminy B12, wapnia, cynku oraz żelaza. Niedobory tych składników odżywczych mogą mieć bardzo zły wpływ na ogólne funkcjonowanie, a co gorsze na rozwój dziecka.

Jeżeli już zdecydujemy się wprowadzić dziecku dietę wegańską, warto swoją decyzję skonsultować z lekarzem, który oceni obecny stan zdrowia pociechy oraz to, czy wprowadzenie diety nie będzie miało negatywnych skutków na samopoczucie malca.

Wegańskie produkty, które powinny znaleźć się w twojej diecie

Dieta wegańska jest bardzo restrykcyjną dietą, biorąc pod uwagę ilość produktów, które powinniśmy wykluczyć ze swojej diety. Istnieje za to kilka produktów, które na pewno powinny się w niej znaleźć. Są one bogatym źródłem wielu składników odżywczych:

  • kasza jaglana – ma wiele zastosowań. Świetnie nadaje się jako lekkie śniadanie, ale również jako dodatek do obiadów, czy zup. Jest bardzo bogatym źródłem wszystkich witamin z grupy B, a oprócz tego doskonale wpływa na włosy, skórę i zęby. Mało tego, wspomaga pracę mózgu, a także przywraca prawidłowe pH w organizmie;
  • soczewica – jest jednym z najbogatszych źródeł białka, dlatego warto, aby na dobre zagościła w diecie wegańskiej. Zawiera również dużo żelaza, kwasu foliowego oraz witamin i mikroelementów. To bez wątpienia produkt, który powinien często pojawiać się w daniach wegańskich, ponieważ zawiera wiele potrzebnych wartości odżywczych;
  • płatki owsiane – są źródłem dobrze przyswajalnych dla naszego organizmu węglowodanów złożonych. Będą idealnym śniadaniem, ponieważ zapas energii ze spożytego posiłku jest bardzo stopniowo uwalniany, dzięki czemu mamy siłę, aby zmagać się z trudnościami dnia. Dzięki witaminie B płatki owsiane mają świetny wpływ na pamięć i koncentrację. Warto pamiętać, że płatki owsiane są również bogatym źródłem błonnika, dzięki czemu usuwają z naszego organizmu wszystkie szkodliwe produkty, które powstają wskutek przemiany materii.
  • tofu – jest świetnym źródłem białka roślinnego, ponieważ powstaje z mleka sojowego. Warto zaznaczyć, że jest mało kaloryczne, a zawiera wiele składników odżywczych oraz witamin. Dostarcza także żelaza oraz soli mineralnych, co jest niezwykle istotne w dobrze zbilansowanej diecie wegańskiej. Świetnie sprawdzi się jako twarożek, dodatek do dań na ciepło, a także podstawa zdrowego deseru.

Warzywa, owoce, pestki oraz nasiona

  • warzywa zielonolistne – warzywa, które koniecznie powinny zagościć w diecie wegańskiej, to wszystkie warzywa zielonolistne. Są one bogatym źródłem witamin A, C, E, zawierają również kwas foliowy, potas, fosfor, magnez oraz żelazo. Jednak to nie wszystkie zalety warzyw, warto pamiętać, że dzięki chlorofilowi, który zawierają, mają świetny wpływ na układ immunologiczny. Warzywa zielonolistne spowalniają także procesy starzenia oraz wspomagają usuwanie toksyn z organizmu.
  • awokado – awokado jest bardzo specyficznym owocem, którego aż 30% składu tworzą tłuszcze. Jest to owoc bogaty w wiele witamin, które mają zbawienny wpływ na organizm, więc warto wprowadzić, je do swojej diety. Awokado jest źródłem takich witamin jak: witamina C, E, D, A, PP, B oraz K. Oprócz tego jest bogatym źródłem potasu, żelaza, wapnia oraz mikroelementów. Ma bardzo dobry wpływ na nasze samopoczucie, ponieważ silnie niweluje stres i świetnie regeneruje skórę.
  • banany – w składzie bananów znajdziemy praktycznie wszystkie składniki odżywcze, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Ze względu na to, że zawierają duże pokłady potasu, mają bardzo dobry wpływ na układ nerwowy, a także serce oraz wspomagają wzrost komórek w naszym organizmie. Banany, choć może to się wydawać dość nieprawdopodobne, są źródłem szczęścia. Dlaczego? W bananach znajdziemy tryptofan, który wspomaga produkcję serotoniny – hormonu szczęścia.
  • orzechy, pestki i nasiona – to bogate źródło witamin oraz minerałów, które w diecie wegańskiej są bardzo istotne. Warto więc traktować je jako dodatek do większości dań, a dzięki temu dostarczać organizmowi najpotrzebniejszych wartości odżywczych.

ZOBACZ TEŻ:

  1. Powinnaś robić to po SEKSIE. To ważne dla zdrowia
  2. Henna brwi – co zrobić, by cieszyć się pięknymi brwiami?
  3. Straszne. Piękna celebrytka TVN jest jeszcze taka młoda… Bardzo cierpi, już nie może chodzić

Źródła: blog.viva.org.pl, poradnikzdrowie.pl, otwarteklatki.pl

Poprzedni artykułZdrowe nasiona i zboża – chia, konopie, Amarantus i inne
Następny artykułW paski, czy w grochy. Modne wzory 2018
Redaktor działu lifestyle w Lelum.pl