Kobieta.Swiatgwiazd.pl > Styl Życia > Dress code w pracy. Najważniejsze zasady i modne rozwiązania
Julia Saracen
Julia Saracen 10.11.2019 16:00

Dress code w pracy. Najważniejsze zasady i modne rozwiązania

Jacek Wójcik
fot. https://www.instagram.com/p/CGQEA_sle9o/

Dress code w pracy, co to takiego? Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista, ale czy na pewno? Jesteś w stanie rozróżnić styl formalny, pół-formalny, nieformalny, business casual i smart casual? Jeżeli odpowiedź brzmi – nie, dobrze trafiłaś. Porozmawiamy dziś o tym, jak ubierać się do pracy, by wyglądać odpowiednio i zgodnie z trendami.

Dress code w pracy możemy podzielić na kilka kategorii. Przede wszystkim powinniśmy znać odpowiedź, jakie zasady obowiązują w naszej miejscu pracy. Masz prawo zapytać o to pracodawcę na rozmowie kwalifikacyjnej, wykażesz się w ten sposób rzetelnością i chęcią dopasowania do miejsca pracy. Dodatkowo istnieje kilka podziałów, o których istnieniu powinnyśmy wiedzieć. Warto w pracy wyglądać poprawnie i profesjonalnie. Taka postawa bez wątpienia zostanie doceniona przez twojego szefa.

Dress code w pracy. Jak się ubierać do pracy?

STYL FORMALNY, PÓŁ-FORMALNY CO TO?

Uważamy, że zanim przybliżymy style ubierania się do pracy (czyli dress code), warto byłoby wyjaśnić kilka kwestii, które wciąż są mylone i błędnie interpretowane. Styl formalny i poł-formalny nie występują bezpośrednio w miejscach pracy. Czym charakteryzuje się styl formalny i pół formalny? Dla kobiet styl formalny oznacza eleganckie suknie do ziemi, dla mężczyzn – smoking lub czarny garnitur. Kiedy ubieramy się w stylu formalnym? Nie do pracy, ale na wszelkiego rodzaju bale, gale (np. charytatywne), a także wszędzie, gdzie na zaproszeniu widnieje napis „black tie”. Co oznacza black tie na zaproszeniu? Angielski zwrot black tie oznacza czarny krawat i jest międzynarodowym znakiem oznaczającym styl formalny. Jeżeli na naszym zaproszeniu widnieje taki napis, oznacza to, że koniecznie musimy włożyć elegancką suknię do ziemi. Czy w Polsce przestrzega się dress codu? Z naszych obserwacji wynika, że formalny i pół-formalny styl jest coraz rzadziej przestrzegany, a napis „black tie” na zaproszeniu ignorowany.

STYL NIEFORMALNY, STYL NIEOFICJALNY CO TO?

Styl nieformalny wbrew pozorom jest najbardziej formalnym i restrykcyjnym stylem, jaki stosuje się w biznesowym stroju. Dress code w pracy, w przypadku stylu nieformalnego jest tzw. uniformem, który z góry narzuca nam firma, w której pracujemy. Jak wygląda styl nieformalny? Bardzo często możemy zaobserwować go w sklepach. Najczęściej wybierają go perfumerie, w których sprzedawcy zawsze wyglądają tak samo. Kolor czarny do pracy? Tak, jeżeli nasz pracodawca sobie tego życzy, kolor czarny to kolor tzw. backstageu. Pracownicy mają wyglądać jak tło i wysuwać się na pierwszy plan, takie praktyki stosuje również hiszpańska sieciówka Zara. W stylu nieformalnym nie ma miejsca na nasze własne „ja”. Jesteśmy wizytówką firmy, która sama ustala zasady dotyczące dress codu.

Zakładanie dodatków i miksowanie stroju firmowego, z naszym prywatnym jest niemile widziane przez pracodawcę. Nasz wygląda, ma definiować firmę w kontaktach z klientami. Styl nieformalny możemy nazwać style „bezosobowym”. Nie brzmi zachęcająco, prawda? Nie martw się, taki dress code dla pracownika jest bardzo wygodny, zazwyczaj to firma dba o nasze ubrania, a my swobodnie możemy zapomnieć o problemie „nie mam się w co ubrać”. Jak się ubrać w stylu nieformalnym? W przypadku kobiet, jeżeli konkretny strój nie jest narzucony z góry, należy nosić zestawy. Najlepiej sprawdzą się kobiece garnitury i spódnice z żakietem. Jakie buty nosić do pracy? Jeżeli dobrze czujesz się w szpilkach, postaw na klasykę. Musisz pamiętać, że obcasy powinny być zabudowane, bez odsłoniętej pięty i placów. Jeżeli wolisz płaskie obuwie, postaw na klasyczne półbuty i mokasyny. Ważne, żeby buty do pracy były wykonane ze skóry. Przepuszcza ona powietrze i daje ci komfort przebywania w nich cały dzień.

Dress code w pracy. BUSINESS CASUAL CO TO?

Business casual to styl, który nie jest aż tak restrykcyjny, jak styl nieformalny, jednak wciąż nasz strój musi być nienaganny i elegancki. Jak wygląda styl business casual? Przede wszystkim kobiety nie muszą już nosić góry i dołu z tego samego kompletu. Jak się ubrać w stylu smart casual? Postaw na stonowane kolory, np. czarny, biały lub kolory pastelowe. Jeżeli decydujesz się na sukienkę, wybierz taką o prostym kroju o długości przynajmniej do kolan. Pamiętaj również o tym, by dekolt nie był zbyt głęboki, a ramiona zasłonięte – to są żelazne zasady biznesowego stylu, których kobieta nie powinna łamać. Czy styl business casual zakłada noszenie tylko ołówkowej spódnicy? Nie, tak naprawdę możesz krój spódnicy, w jakim czujesz się najlepiej – nie zapomnij o długości do kolan oraz obowiązkowych rajstopach (chociażby w cielistym kolorze). Sukienki midi i maxi są najodpowiedniejsze do stylu business casual.

Czy styl business casual pozwala kobietom nosić spodnie? Dress code w pracy w dzisiejszych czasach dość rzadko pozbawia kobietę prawa do noszenia spodni. Eleganckie materiałowe spodnie w kant lub modne cygaretki to coraz częstszy widok w biznesowym dress codzie kobiet. Czy w stylu business casual można nosić jeansy? Odpowiedź może być dla wielu osób zaskakująca, ale w tym stylu jak najbardziej kobieta może nosić jeansy. Ważne, by miały prosty krój, były ciemne i bez przetarć. Jegginsy, legginsy, spodnie rurki i jeansy typu boyfriend – powinny zostać w szafie. Dobrze sprawdzą się czarne jeansy typu mom jeans, z prostą nogawką i wysokim stanem.

O czym jeszcze warto pamiętać przy stylu business casual? Jeżeli wybieramy koszulę czy bluzkę, zwróć uwagę, czy nie jest zbyt przezroczysta i czy nie eksponuje biustu i wszystkiego, co powinno być ukryte. Z tego powodu wybieraj ubrania, które wykonane są z grubszych materiałów, jak np. len, bawełna czy kaszmir. Bawełniana biała koszula czy kaszmirowy sweterek w pastelowym kolorze to doskonałe przykłady stylu business casual.

Jakie buty pasują do stylu business casual? W stylu business casual rzeczą bardzo istotną są buty, które w żadnym wypadku nie mogą odsłaniać ani pięty, ani palców kobiety. Obuwiem, które sprawdzi się najlepiej będą baleriny, mokasyny czy czółenka na obcasie średniej wysokości.

SMART CASUAL CO TO?

Ostatnim stylem, o jakim trzeba pamiętać, omawiając dress code w pracy jest styl smart casual. Jak wygląda styl smart casual? Ten styl charakteryzuje się największą swobodą i luzem w doborze stylizacji. Styl smart casual pozwala nam wyrazić swoje „ja” przez odpowiedni strój (coś, co było niemożliwe w stylu nieformalnym). Coraz częściej granice między stylem business casual a smart casual zacierają się, jednak to właśnie ten ostatni jest najmniej obwarowany zasadami i restrykcyjną polityką. Jakie ubrania można nosić w stylu smart casual? Smart casual to połączenie luźnego, sportowego stylu i ponadczasowej, klasycznej elegancji. Ten konkretny styl daje nam dużo możliwości. Jak się ubrać w stylu smart casual? Możesz założyć elegancką marynarkę i białe tenisówki, i wciąż wyglądać modnie i stylowo. Wszystko jest kwestią odpowiedniego wyważenia sacrum i profanum w stylizacji.

Czy smart casual można nosić jeansy? Tak, styl smart casual dopuszcza noszenie jeansów w każdym fasonie (ale bez przesady), należy trzymać się dobrego smaku i elegancji i nie wybierać zbyt luźnych i podziurawionych spodni. O czym jeszcze należy pamiętać ubierając się w stylu smart casual? Jeżeli podstawą naszej stylizacji jest spódnica lub sukienka, powinnyśmy założyć cienkie rajstopy lub pończochy w cielistym kolorze. Ubrania w stylu sportowej elegancji (jak czasem określa się ten styl) mogą być w odważniejszych kolorach, jednak powinny zachować schludny i elegancki wygląd.

Jakie buty nosić do pracy w biurze? Jeżeli twoje miejsce pracy nie ma restrykcyjnego dress codu, możesz z powodzeniem stosować zasady stylu smart casual. Nie oznacza to jednak, że do pracy powinnaś przychodzić w obuwiu sportowym lub japonkach. Zadbaj o to, by buty były czyste i schludne. Idealnym obuwiem do pracy będą mokasyny, sztyblety, półbuty czy oksfordki. Baleriny lub czółenka na delikatnym obcasie również będą dobrym wyborem.

Czego nie zakładać do pracy?

Wiecie już, że dress code w pracy jest kwestią istotną. Warto poznać zasady obowiązujące w danym stylu i dobrze się nad nimi zastanowić. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki były dla was pomocne. Skoro poznałyśmy już zasady biznesowego dress codu, warto przyjrzeć się ubraniom, których pod żadnym pozorem nie powinnyśmy zakładać do pracy.

Jak nie powinien wyglądać twój strój do pracy? Przede wszystkim nie powinien być wyzywający – jeżeli decydujesz się na sukienkę lub spódnicę, zostaw w szafie te w typie mini, a także wszystkie sukienki i bluzki, które mają głęboki dekolt. Spodni, które są krótsze niż do kolan również nie zakładaj do pracy. Prześwitujących i zbyt cienkich bluzek i koszulek również. Jeżeli chodzi o buty do pracy, unikaj japonek, sandałów czy butów na obcasie odsłaniających palce i pięty.

ZOBACZ ZDJĘCIA:

dress code w pracy

W stylu nieformalnym kobiety muszą nosić zestawy ubrań – albo marynarkę i spódnicę, albo marynarkę i spodnie.

dress code w pracy

Nieformalny styl, mimo swojej nazwy jest uznawany za najbardziej restrykcyjny dress code w biznesie.

dress code w pracy

Smart casual jest dość popularny i stosowany na szeroką skalę w firmach i korporacjach. Jest luźny i dopuszcza noszenie np. jeansów czy t-shirtów, ale cała stylizacja powinna być elegancka.

dress code w pracy

Styl smart casual daje dużo możliwości, jeżeli chodzi o tworzenie stylizacji do pracy.

dress code w pracy

Bardzo ważne, by zanim podejmiemy pracę w nowym miejscu dokładnie wypytać się pracodawcy o panujący dress code.

dress code w pracy

Jeżeli nie jesteśmy pewni, jak się ubrać do pracy, koniecznie sprawdźmy, jaki dress code panuje w firmie – nieformalny, business casual czy smart casual?

dress code w pracy

Styl business casual jest mniej restrykcyjny niż styl nieformalny, ale bardziej rygorystyczny niż smart casual. Co to oznacza?

dress code w pracy

W stylu business casual kobieta nadal powinna nosić materiałowe spodnie lub spódnicę oraz żakiet – z tą różnicą, że nie muszą być one z tego samego kompletu. W stylu smart casual dopuszczane jest natomiast noszenie jeansów.

ZOBACZ TEŻ:

  1. Jak ubrać się do zdjęcia wyborczego? Bądź najlepszą wersją siebie
  2. Jak się ubrać do mierzenia sukni ślubnej? Pakiet informacji
  3. Jak ubrać się do zdjęcia na plakat wyborczy? Kolor jest bardzo ważny