Stan środowiska, w którym żyjemy i pracujemy ma olbrzymi wpływ na nasze zdrowie i urodę. Jakie działania w zakresie ochrony jego zasobów podejmują firmy kosmetyczne, których misją jest przecież dbanie o dobry i piękny wygląd każdego z nas? Oto #ekokrokifloslek Laboratorium Kosmetycznego FLOSLEK.  

W branży kosmetycznej proekologiczne działania stanowią szczególne wyzwanie. Kosmetyki, ze względu na swoją specyfikę, wymagają bezpiecznych i przebadanych składników oraz właściwego i higienicznego opakowania. Marka FLOSLEK, z myślą o minimalizowaniu wpływu na środowisko oraz w trosce o planetę, opracowała strategię #ekokrokifloslek. To integralny element misji firmy, określający główne kierunki obecnych działań. 

  1. #ekokrokfloslek – TAK dla Zrównoważonego Łańcucha Dostaw! FLOSLEK do produkcji kosmetyków wybiera składniki i opakowania, których pozyskanie i  wytwarzanie ma najmniejszy wpływ na środowisko. W tym celu co roku przeprowadza  ocenę swoich kontrahentów i aktualizuje Listę Kwalifikowanych Dostawców surowców,  opakowań i usług. Wybiera tych, którzy utrzymują systemy jakości oraz gwarantują  etyczne prowadzenie biznesu.  
  2. #ekokrokfloslek – TAK dla opakowań przyjaznych środowisku! 

Marka FLOSLEK zwraca uwagę na to, aby sposób, w jaki pakuje swoje produkty stanowił  jak najmniejsze obciążenie dla środowiska. Wykorzystywane jest szkło (w 100% do  recyklingu), plastik (w tym z dodatkiem do 50% recyklatu), stosowane są opakowania  wielorazowego użytku z wymiennymi wkładami (refillami) oraz kartoniki i opakowania  zbiorcze z papieru z certyfikatem FSC®. Od 2020 roku stosowane przez firmę opakowania w formie tub zawierają do 50% tworzywa ze zbiórki i odzysku (recyklatu). Floslek stosuje  też ekologiczne wypełniacze do paczek, z uwzględnieniem ograniczenia użycia materiałów papierowych – wybiera te pochodzące z recyklingu, pozwalające chronić zasoby leśne.  Przy druku opakowań stosowane są farby nie widniejące na liście wykluczeń  europejskiego stowarzyszenia EuPIA, co pozwala zachować najwyższe standardy  bezpieczeństwa – zarówno dla ludzi, jak i środowiska. 

  1. #ekokrokfloslek – TAK dla zmniejszenia ilości plastiku!  

W 2019 roku firma Floslek podpisała Deklarację Polskiego Związku Przemysłu  Kosmetycznego w zakresie „Strategii Plastikowej”, zobowiązując się tym samym do  doskonalenia działań mających na celu redukcję ilości plastiku wprowadzanego do  środowiska. 

Ograniczono zużycie plastiku wszędzie tam, gdzie jest to możliwe! 

Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:

Jako pierwsza w Polsce firma wprowadziła do oferty kosmetyki w opakowaniach z  refillami, czyli wymiennymi wkładami. Refille w 100% nadają się do recyclingu, a ich 

wykorzystanie pozwala ograniczyć zużycie plastiku o 80%! (zewnętrzny słoik może być  wykorzystywany wielokrotnie – wymieniany jest tylko wkład z kremem). Marka minimalizuje ilość wprowadzonego do środowiska plastiku również poprzez  wybieranie lżejszych opakowań, wykonanych z mniejszej ilości tworzywa.  Najpopularniejsze produkty, jak żele pod oczy ze świetlikiem, zyskały nowe słoiczki,  lżejsze aż o 50% od swoich poprzedników. 

Zredukowano też stosowanie celofanu jako materiału zabezpieczającego produkt przed  otwarciem na rzecz plomb, co zapewnia ograniczenie ilości wprowadzanego do  środowiska plastiku aż o 80%. 

  1. #ekokrokfloslek – TAK dla opakowań nadających się do recyklingu!  

Floslek nieustająco poszukuje rozwiązań, które pozwalają na wielokrotne wykorzystanie  opakowań, a gdy to jest niemożliwe – na poddanie ich recyklingowi. Wykorzystuje  opakowania monomateriałowe, tzw. virgin material, ułatwiające recykling, rezygnuje ze  stosowania w opakowaniach tzw. „zakłócaczy” recyklingu, m.in. elementów metalowych  (sprężynek) w opakowaniach typu airless, silnych klejów, uniemożliwiających lub  utrudniających usunięcie etykiet. FLOSLEK mówi NIE czarnym opakowaniom. Czarne  tworzywa sztuczne stanowią wyjątkowe wyzwanie w cyklu recyklingu, ponieważ nie można ich wykryć lub są słabo wykrywalne za pomocą technologii sortowania optycznego,  stosowanej w tradycyjnych urządzeniach do recyklingu. Ponadto kolorowe plastiki  zmniejszają znacznie możliwości ich ponownego wykorzystania, ponieważ w trakcie  procesu recyklingu nie można usunąć koloru. Dlatego firma podjęła decyzję, by czarne  elementy opakowań zastępować identycznymi, ale w kolorze białym. Od 2021 roku większość opakowań nadaje się w 100% do recyklingu. Wyjątek stanowią  niektóre bardzo wrażliwe, wymagające barierowej ochrony produkty np. z filtrami UV. 

5.#ekokrokfloslek – TAK dla ochrony zasobów leśnych! 

Forest Stewardship Council (FSC) – to międzynarodowa organizacja, założona w 1993  roku, której celem jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju lasów, jak i dbałość o  uwzględnienie podczas ich eksploatacji kwestii ekologicznych, społecznych i  ekonomicznych. Od 2021 roku Floslek stopniowo wprowadza do pakowania kosmetyków  kartoniki z papieru z certyfikatem FSC®.  

Firma stale ogranicza także druk materiałów reklamowych i handlowych na rzecz ich  wersji elektronicznych, czego przykładem mogą być katalogi produktowe dystrybuowane  w formie plików pdf. Do mniejszego zużycia papieru przyczynia się również wprowadzony  elektroniczny system wymiany dokumentów handlowych, elektroniczne rejestry  dokumentacji produkcyjnej. 

  1. #ekokrokfloslek – TAK dla składników pochodzenia naturalnego! 

Przy produkcji kosmetyków firma bazuje na składnikach pochodzenia roślinnego z całego  świata. Wykorzystuje tylko składniki pozyskane w sposób etyczny, z rozwagą i szacunkiem dla środowiska, z myślą o przyszłych pokoleniach. Na opakowaniach podaje procent  naturalności, a składniki pochodzenia naturalnego w INCI wyróżniane są gwiazdką, by  ułatwić klientom ich identyfikację. 

  1. #ekokrokfloslek – TAK dla ograniczenia śladu węglowego! 

Niemal każda wykonywana przez nas czynność przyczynia się do emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych do atmosfery. FLOSLEK walczy z globalnym ociepleniem  ograniczając emisję CO2 do atmosfery dzięki zmienionej technologii produkcji.  Minimalizuje też wagę opakowań i optymalizuje opakowania zbiorcze, co pozwala  jednorazowo przewieźć więcej produktów. Stosuje energooszczędne oświetlenie LED,  natomiast przy zakupach nowych urządzeń i inwestycjach zwraca uwagę na ich 

energochłonność, wybierając rozwiązania najbardziej przyjazne środowisku. Firma  zrezygnowała także z zakupu nowych cartridge do drukarek – zgodnie z zasadą REcycle  regeneruje i napełnia tuszem posiadane już wkłady. 

  1. #ekokrokfloslek – NIE dla marnowania wody! 

Ograniczone zasoby wody słodkiej powinny być szczególnie chronione, wykorzystywane  oszczędnie, z rozwagą, z myślą o przyszłych pokoleniach. W tym celu FLOSLEK  uruchomił własną stację oczyszczania i uzdatniania wody – dzięki temu nie musi jej  magazynować i może wielokrotnie wykorzystywać, a systemy oczyszczania pozwalają na  ponowne wprowadzenie wody do środowiska w czystej formie.  

  1. #ekokrokfloslek – NIE dla degradacji środowiska! 

Intensywność, z jaką ludzie ingerują w środowisko, w którym żyją, prowadzi do jego  postępującej degradacji. Troska o środowisko, o przyszłość naszej planety, skłoniła  producenta do podjęcia szeregu działań mających na celu ograniczenie emisji gazów  cieplarnianych, produkcji odpadów czy zanieczyszczania i marnowania wody. Aby jednak  osiągnąć zamierzony efekt, potrzebna jest współpraca, do której firma zaprasza nie tylko  kooperantów, ale też klientów. Stara się budować świadomość konsumencką. Na opakowaniach kosmetyków marki FLOSLEK umieszczane są oznakowania  identyfikujące materiał, wskazujące odpowiednie z nim postępowanie oraz przydatność do recyklingu.  

Firma dba również o najbliższe otoczenie – tereny wokół siedziby zostały starannie  zaplanowane i obsadzone roślinnością, a zaprojektowany specjalnie do zbierania i  magazynowania wody deszczowej staw, pełni funkcję zbiornika retencyjnego,  Firma mówi NIE zaśmiecaniu przestrzeni – zrezygnowała z billboardów i reklam  wielkopowierzchniowych. Tym samym nie wprowadza do środowiska materiałów  plastikowych, z których są one produkowane.  

  1. #ekokrokfloslek – NIE dla cierpienia zwierząt! 

Kosmetyki FLOSLEK są certyfikowane przez PETA (People for the Ethical Treatment of  Animals) i nie są testowane na zwierzętach. 

„Jesteśmy świadomi, że nasze dzisiejsze decyzje i wybory będą miały duży  wpływ na to, w jakim świecie będą żyć nasze dzieci i wnuki. Wierzymy, że  ekologia to sprawa nas wszystkich. Dziś każdy powinien mieć swój wkład w  ochronę środowiska: ograniczyć zużycie plastiku, wybierać opakowania  przeznaczone do recyclingu, segregować odpady, oszczędzać wodę i inne zasoby  naturalne, ograniczać emisję CO2. Drogowskazem dla nas są #ekokrokifloslek,  które określają kierunki naszych działań i pozwalają minimalizować negatywny  wpływ na środowisko, zarówno naszej firmy, jak i wytwarzanych przez nas  produktów.” – mówi Katarzyna Furmanek, założycielka i prezes Laboratorium  Kosmetycznego FLOSLEK.

Zobacz zdjęcie: 

Wydawca w Lelum.pl. Absolwentka krajoznawstwa i turystyki kulturowej na KUL. Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: borynadrianna9@gmail.com.