Jak jeść awokado? Z pewnością niejedna z was przechodząc obok sklepowych półek, zastanawiała się, jak należy jeść awokado. Ten egzotyczny owoc pochodzący z  Ameryki Północnej i Południowej, bije rekordy popularności na całym świecie. Wielu z nas niestety nie ma pojęcia, jak właściwie go spożywać. Jeśli nie znasz odpowiedzi na to pytanie, a chciałabyś się dowiedzieć, powinnaś przeczytać ten artykuł.

Jak jeść awokado? Nie dla każdego z nas jest to jasna i oczywista kwestia. Istnieje wiele sposobów podania awokado. Owoce i warzywa same w sobie mają wiele zalet. Uwielbiamy awokado za drogocenne składniki odżywcze. Ten egzotyczny owoc jest składnikiem wielu diet. Uwielbiają go osoby, które dbają o linię, zależy im na zdrowym i świadomym odżywianiu. Czy można jeść awokado na diecie? Oczywiście, że tak! Awokado ma wiele korzystnych właściwości.

Czy warto jeść awokado?

Awokado zawiera od 20% do 30% tłuszczu. Awokado jest bogatym źródłem witamin, takich jak witamina E, nazywana witaminą młodości, a ponadto witamina B1, B2, A, PP, C, K, H, kwas foliowy oraz kwas pantotenowy. Ponadto, najnowsze badania dowodzą, że jedzenie awokado przeciwdziała rozwojowi komórek raka. 

Czy można jeść awokado przy cukrzycy? 

Jeśli nurtuje cię odpowiedź na to pytanie, mamy dla ciebie dobrą wiadomość. Regularne spożywanie awokado reguluje poziom cukru we krwi, więc jedzenie go ma korzystny wpływ na osoby borykające się z problemem cukrzycy. Ponadto, spożywanie tego owocu pomaga nam uniknąć cukrzycy, a  także wielu innych chorób.  Owoce awokado zawierają dużą ilość luteiny, która korzystnie wpływa na wzrok. Witaminy zawarte w awokado wykazują właściwości przeciwbólowe oraz przeciwzapalne. 

Czy można jeść awokado w ciąży?

Czy można jeść awokado karmiąc piersią? Jeżeli spodziewasz się dziecka lub jesteś młodą mamą, która chce zapewnić swojemu dziecko wszystko to, co najlepsze, powinnaś włączyć awokado do swojej diety. Zawiera ono witaminę B6, która korzystnie wpływa na rozwój dziecka. Jeśli chcesz podawać awokado dziecku, warto, żebyś wiedziała, że można je podawać od 7 miesiąca życia. 

Jak wygląda awokado?

Awokado to duży owoc, najczęściej o zielonym lub ciemnozielonym kolorze, dużą pestką  i charakterystycznym, tłustym miąższem w środku. Istnieje wiele odmian tego egzotycznego owocu. Najważniejszy jest zakup odpowiedniego, dojrzałego owocu. Jeśli kupisz niedojrzałe awokado, musisz zaczekać kilka dni, żeby było odpowiednie do skonsumowania. Nie powinno być przejrzałe, stare, uszkodzone lub zepsute, ponieważ wtedy utraci swoje wszelkie walory smakowe.

Jak wybrać odpowiednie awokado? Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na kolor skórki. Dojrzały owoc ma najczęściej ciemnozielony kolor. W sklepach możesz spotkać się również z awokado w bakłażanowym kolorze. Pamiętaj, że zwykle jasnozielony kolor awokado świadczy o tym, że owoc nie jest wystarczająco dojrzały. 

Jak obrać awokado?

Weź owoc do ręki i delikatnie naciśnij skórkę — jeżeli jest odpowiednie, po dotknięciu skórka wróci do poprzedniego kształtu. Miękkie i elastyczne awokado jest odpowiednie do spożycia. Bądź ostrożna przy dotykaniu awokado, jeśli przyciśniesz owoc zbyt mocno, miąższ zostanie uszkodzony. Czy można jeść awokado z plamami? Zazwyczaj plamy pojawiające się na awokado są oznaką tego, że owoc jest już przejrzały. 

Jak jeść awokado?

Jeśli wiesz już, jakie awokado należy wybrać, by uzyskać pełną paletę smaków, najwyższa pora, by dowiedzieć się, w jaki sposób należy jeść awokado. Jest kilka sposobów na to, by obrać ten egzotyczny owoc. Można go przekroić na pół, a łyżeczką wyjąć środek, by przygotować koktajl lub pastę.

Możesz również przekroić owoc na pół, dokładnie obrać i pokroić nożem w plasterki lub kostkę, zależnie od potrzeb. Taki sposób przygotowania awokado sprawdzi się jako dodatek do dużych, niedzielnych śniadań z jajkami sadzonymi. Jeśli jesteś zwolenniczką prostych rozwiązań, podpowiemy ci, czy można jeść awokado na surowo. Oczywiście, że tak! Wystarczy, że odkroisz czubek i małą łyżeczką zjesz środek. 

Jak jeść awokado na surowo?

Jak już wspominałyśmy wyżej, awokado możesz jeść na surowo. Owoc ten można łączyć zarówno ze słodkimi, jak i ze słonymi daniami, może być składnikiem meksykańskiego guacamole, ponadto można  przyrządzić z niego ciasto, pudding, oraz wykorzystać go jako pastę na kanapkę. 

Awokado stanowi smaczny składnik sałatek czy koktajli. Można go użyć do przyrządzenia takich potraw jak: tosty francuskie z awokado, gofry z awokado itd. Guacamole świetnie sprawdzi się do różnego rodzaju przekąsek, jak choćby popularne nachosy, które ze smakiem chrupiemy w kinie podczas filmowego seansu. Guacamole świetnie sprawdzi się również jako dodatek to jajek faszerowanych.

Jak często jeść awokado?

Czy można jeść awokado codziennie? Oczywiście, że tak! Jeśli codziennie spożyjesz awokado, z czasem pozbędziesz się niechcianych kilogramów! Jak to możliwe? Awokado zawiera duże ilości błonnika i ma wiele nienasyconych kwasów tłuszczowych, które podnoszą poziom dobrego i zmniejszają ilość tak zwanego złego cholesterolu. Oprócz tych wielu korzystnych aspektów, awokado zawiera wiele przeciwutleniaczy, które spowalniają procesy starzenia się skóry. 

Jak jeść awokado? Przepisy

Guacamole

Co to jest guacamole? Guacamole to meksykańska pasta przygotowywana na bazie awokado. Ta smaczna pasta swoje początki ma w jeszcze w czasach azteckich. Do wydrążonego i roztartego awokado dodaje się sól oraz sok z limonki. Wystarczy wymieszać składniki na gładką masę i gotowe! Wybierz dodatki według własnego gustu smakowego. Do guacamole możesz dodać chilli, kolendrę, pomidory, ostrą i słodką paprykę czy czosnek. Zazwyczaj tak przygotowaną mieszankę podaje się z pszennymi plackami typu tortilla  lub z chrupiącymi nachosami. W Meksyku guacamole jest na tyle popularne, że podawane jest do niemal każdej przystawki. 

Sałatka z awokado

Z czym i jak jeść awokado? W Internecie dostępnych jest wiele przepisów na smaczne i proste w przygotowaniu sałatki z awokado. Jeśli jesz mięso, proponujemy ci pyszną sałatkę z awokado i kurczakiem. Wystarczy, że podsmażysz kurczaka, dodasz ulubione przyprawy, a po ostudzeniu pokroisz kawałki piersi kurczaka na cienkie paseczki.

Obierz awokado według zasady, o której pisałyśmy powyżej. Pokrój je w cienkie paseczki. Do miski włóż umytą sałatę, pokrojone kawałki piersi kurczaka oraz paski awokado. Całość polej oliwą z oliwek, dodaj sól i pieprz i gotowe! Ta pyszna sałatka podbije kubki smakowe niejednego łasucha. Jeżeli preferujesz opcje bez mięsa, również mamy dla ciebie świetny i sprawdzony przepis, który z pewnością polubisz!

Pasta z awokado

Jeśli często nie masz pojęcia, co mogłabyś zjeść na śniadanie, powinnaś przekonać się do pysznej pasty z awokado. Możesz podać ją z pieczywem w formie klasycznej kanapki, możesz także przygotować ją w formie włoskiej bruschetty, zapiekanki lub tosta.

Jak jeść awokado na kanapce? Wystarczy, że wydobędziesz miąższ awokado i przełożysz go łyżeczką do miski. Do smaku dodaj szczyptę soli i pieprzu. Dwa ząbki czosnku przeciśnij przez praskę i wrzuć do pozostałych składników. Pastę dokładnie wymieszaj i pozostaw w lodówce na około pół godziny. Po tym czasie posmaruj ulubione pieczywo świeżą i zdrową pastą i ciesz się smakiem przez długi czas!

Smoothie z awokado

Dla wielbicieli awokado w formie płynu mamy prosty przepis na przepyszne i zdrowe smoothie, pełne cennych witamin. Jak przygotować awokado? Do przygotowania napoju na bazie awokado potrzebny ci będzie jeden dojrzały banan, jogurt naturalny, ewentualnie szklanka kefiru lub maślanki, no i oczywiście awokado. Pokrój banana, wydrąż miąższ awokado i dodaj jogurt naturalny. Wszystkie składniki zmiksuj za pomocą blendera. Możesz dodać więcej lub mniej jogurtu naturalnego. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji. W zaledwie kilka minut przygotowałaś pyszny, zdrowy i sycący napój! 🙂

Czy można jeść awokado na kolację?

Ten egzotyczny i niezwykle popularny owoc można jeść o każdej porze dnia i nocy! Pamiętaj jednak, by po nocnym obżarstwie wykonać porządny trening, by uniknąć oponki na brzuchu! 🙂 Dla miłośników azjatyckich smaków awokado sprawdzi się równie rewelacyjnie. Możesz przygotować spring rollsy z dodatkiem awokado lub smażoną wersję spring rollsów, zwaną popularnie sajgonkami. Ogranicza cię tylko twoja wyobraźnia. 

Jak jeść awokado?

Pierwszy raz kupiłaś awokado, o którym słyszałaś wiele pozytywnych opinii zarówno w prasie, jak i w telewizji, ale nie jesteś pewna, w jaki sposób powinnaś go zjeść? Poniżej znajdziesz kilka cennych wskazówek, które ułatwią ci wydobycie z awokado wszystkiego, co najlepsze. 

Mamy także przepis dla miłośników słodkości! Jeśli jesteście zaskoczeni, rozwiejemy wasze wątpliwości: z awokado można przygotować również przepyszne desery, które nie są czasochłonne, a za to zdrowe, smaczne i pożywne. Na pewno będziecie zachwycone efektami tych kulinarnych przygotowań. Ten niepozorny dodatek wzbije twoją potrawę na kulinarne wyżyny. 

Kiedy jeść awokado?

Awokado świetnie sprawdzi się jako dodatek do śniadań, perfekcyjnie łączy się z plackami, naleśnikami i omletami. Jajka z dodatkiem awokado nabierają nowego wyrazu, podbiją twoje kubki smakowe, jajko zapiekane w awokado to niezwykle prosta w przygotowaniu przekąska, która świetnie sprawdzi się nie tylko na śniadanie, lecz także w formie przekąski lub lunchu. Niezwykle efektowna forma, a jego przygotowanie zajmuje zaledwie 10 minut. 

Jak jeść awokado? Podsumowanie

Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi wiesz już, jak można jeść awokado. Chociaż awokado jest niezwykle popularne wśród młodych osób, to warto pamiętać o tym, jak szkodliwy wpływ ma uprawa tego owocu na środowisko. Najważniejsze, żebyśmy podejmowali świadome wybory konsumpcyjne. Najnowsze badania dowiodły, że produkcja awokado ma bardzo niekorzystny wpływ na środowisko.

Producenci awokado masowo karczują lasy, by utrzymać hodowlę. Do uprawy potrzeba również tysiąca litrów wody, co negatywnie wpływa na klimat. Pamiętajmy, by nie kierowały nas jedynie osobiste przesłanki, warto dbać o naszą planetę, bo nie istnieje przecież żadna inna! Nie ma planety B! 

ZOBACZ ZDJĘCIA:

jak jeść awokado
unsplash.com — Thought Catalog

Awokado jest źródłem drogocennych kwasów tłuszczowych.

1
2
3
4
5
Poprzedni artykułJoanna Koroniewska wróci do ”M jak miłość”? Mamy komentarz aktorki
Następny artykułAgnieszka Woźniak-Starak wolałaby o tym zapomnieć. Dziennikarz TVP opublikował ich wspólne zdjęcie sprzed lat