Jak radzić sobie ze stresem? Każdego dnia stresujemy się tak dużo, że nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie życia bez nerwów. Stresujące sytuacje mogą nam się przydarzyć wszędzie: w domu, w pracy, przy egzaminach. Jak radzić sobie z tym nieprzyjemnym uczuciem i co zrobić, by nie dać się stresowi? Przygotowałyśmy kilka praktycznych wskazówek, jak radzić sobie ze stresem nie tylko w pracy, ale również w domu.

Stres jest prawdziwą plagą XXI wieku. Według badań z tej przypadłości bierze się aż 90% współczesnych chorób! Stresujemy się wszystkim: pracą, obowiązkami domowymi, pieniędzmi, wystąpieniami publicznymi. Stres to naturalna reakcja organizmu na potencjalne zagrożenie i jeśli wiemy, jak sobie z nim radzić, nie musimy się nim przejmować. Co jednak, jeśli nie znasz dobrego sposobu, który uchroniłby cię przed nerwami? Przed tobą 10 sposobów na to, jak radzić sobie ze stresem!

Jak radzić sobie ze stresem? 10 praktycznych porad

Jeżeli masz problem z ciągłym stresem, te techniki powinny ci pomóc. Stres to nic innego jak reakcja obronna organizmu i można sobie z nim poradzić na kilka różnych sposobów. Prezentujemy 10 sposobów, które pomogą ci poradzić sobie ze stresem. Oczywiście, jeżeli stres utrzymuje się przez dłuższy czas, warto zastanowić się, czy nie przyda się nam wizyta u specjalisty.

1. Zdefiniuj źródło stresu

Istnieje metoda, która polega na założeniu najgorszego możliwego scenariusza. Opisz dokładnie sytuację, która cię stresuje, a potem określ najgorszy możliwy jej przebieg. Czasem już samo zdefiniowanie problemu sprawia, że staje się dużo mniej przerażający. W dodatku może się okazać, że stresujesz się niepotrzebnie!

2. Bądź asertywna

Naucz się nie przyjmować na siebie więcej obowiązków, niż jesteś w stanie udźwignąć. Trzeba umieć zachować równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym, a w obecnych czasach wcale nie jest to łatwe. Gonią nas obowiązki, które wcale nie kończą się w momencie wyjścia z pracy. Taki stan rzeczy generuje dużo stresu, a można tego uniknąć!

Naucz się mówić nie. Zrozum, że nie jesteś nikomu nic winna i czasami musisz po prostu zająć się sobą i swoją głową. Jeśli na spotkanie nalegają osoby, które nie wnoszą do twojego życia nic pozytywnego – naucz się im odmawiać. Niepotrzebnie narażasz samą siebie na stres, ulegając innym. Nie poddawanie się innym to jedna z pierwszych zasad, jak radzić sobie ze stresem.

3. Uśmiech!

Brzmi banalnie? Może i tak, ale częste uśmiechanie się naprawdę pomaga w zwalczeniu stresu. Jak wiadomo, śmiech powoduje wydzielanie endorfin, które pomagają w walce ze stresem. Śmiech sprawia, że rozluźnia się całe ciało i pozwala uwolnić nerwy z organizmu. Oczywiście, ciężko jest się szczerze śmiać w stresujących sytuacjach, ale nawet wymuszony śmiech pozwala naszemu organizmowi się rozluźnić. Jeśli jesteś zestresowana i pozwala ci na to sytuacja, spróbuj pomyśleć o czymś, co sprawi, że się uśmiechniesz. Ten mały gest naprawdę może ci pomóc!

4. Zrelaksuj się

Jeżeli nie znajdujesz się w bezpośrednio stresującej sytuacji, a mimo to czujesz stres skumulowany w twoim ciele, musisz znaleźć jakiś sposób na relaks. Co sprawia ci przyjemność? Może to być gorąca kąpiel, medytacja albo słuchanie ulubionej muzyki. Nie każda z nas zrelaksuje się przy tej samej czynności, szukaj więc tego, co najlepiej na ciebie zadziała. Niektórzy twierdzą, że regularne drzemki bardzo pomagają w uwalnianiu nerwów z organizmem.

Jak radzić sobie ze stresem, kiedy nie możemy się akurat zdrzemnąć ani medytować? Czasami wystarczy muzyka płynąca z słuchawek, najlepiej relaksacyjna lub klasyczna. Na innych dobrze działa wizualizacja. Co to takiego? W stresującej sytuacji spróbuj wyobrazić sobie, że jesteś w miejscu, które lubisz i które sprawia, że czujesz się bezpiecznie. Takie chwilowe odcięcie może bardzo skutecznie sprawić, że obniży się twój poziom stresu. 

5. Rozpoznawaj symptomy

Jeżeli stres ma na ciebie duży wpływ, po jakimś czasie jesteś w stanie rozpoznawać, kiedy stresujesz się naprawdę, a kiedy stresuje się tylko twoje ciało. Często bywa tak, że to właśnie ono odmawia nam posłuszeństwa, mimo że wiemy, że nie ma się czym stresować. Najczęstsze symptomy stresu to suchość w ustach, płytki oddech, nadmierne pocenie, ból brzucha, podwyższone tętno i napięcie mięśni. Jeżeli więc czujesz, że twoje ciało zaczyna wariować, nie daj mu przejąć kontroli nad twoją głową. Powtarzaj sobie, że wiesz, że nic złego się nie dzieje, spróbuj opanować sytuację i rozluźnić mięśnie. 

6. Wykonuj jedną czynność naraz

Oczywiście, zdarza się, że jest to trudne do wykonania. W końcu nasz tryb życia przystosowany jest do ciągłego pędu. Zastanów się, kiedy ostatnio udało ci się spokojnie zjeść śniadanie albo obejrzeć ulubiony serial, nie robiąc przy tym nic innego? Dawno temu? No właśnie. Chwytanie się wszystkiego naraz i niepozwalanie organizmowi na zwolnienie tempa sprawia, że stres tylko się podnosi. Tymczasem nasze ciało potrzebuje czasu na dostosowanie się do różnych sytuacji i czasem po prostu nie może za nami nadążyć. Dlatego staraj się pilnować tego, co i jak robisz.  

Gdy wykonujesz jedną czynność naraz, jesteś w stanie poświecić jej maksimum swojej uwagi, przez co kończysz dużo szybciej i porządniej. Czasami ciężko zastosować się do tej porady w pracy, ale możesz spróbować wyćwiczyć ją w domu, a następnie wprowadzać pomału do życia zawodowego.

7. Ruszaj się

Regularne ćwiczenia bardzo pomagają, jeśli dużo się stresujesz. Są twoim najlepszym przyjacielem w walce, jak radzić sobie ze stresem. Pamiętaj, żeby mierzyć siły na zamiary: uprawianie sportu w celu zwalczenia stresu nie będzie miało sensu, jeśli będziesz stresować się dodatkowo sportem. Wybierz więc aktywność, która faktycznie pomoże ci się zrelaksować. Nie musisz więc od razu planować udziału w maratonie, zamiast tego zacznij od regularnych spacerów. Nawet one pozwolą ci na uwolnienie endorfin, które skutecznie zwalczają stres.

Czy wiesz, że wystarczy 30 minut ćwiczeń dziennie, by wyzwolić dawkę endorfin, która pomaga ci się rozluźnić? Wybierz się więc na spacer albo skup się na aktywności fizycznej, którą możesz wykonywać w domu. Może to być joga, którą można łączyć z medytacją, rozciąganie, a nawet taniec przed lustrem! Ważne, żebyś mogła oderwać się na chwilę od codziennych spraw i spojrzeć na nie z dystansu.

8. Znaj swoje możliwości

Ile razy zdarzyło ci się stresować rzeczami, na które nie masz żadnego wpływu? Spokojnie, nam też. Wszyscy chyba mamy czasem problem ze zrozumieniem, że nie wszystko jest zależne od nas. Gdy się denerwujesz, staraj się zastanawiać, czy na pewno nie stresujesz się na próżno. Jeżeli więc zdarzyło ci się kiedyś stresować z powodu spóźnionego pociągu, stania w gigantycznym korku czy przesyłki, która nie dotarła na czas, pamiętaj – nie warto. Nie dokładaj sobie jeszcze więcej stresu! Uświadom sobie, że pewne sytuacje są po prostu niezależne od ciebie i nie myśl o nich, jako o swojej odpowiedzialności.

9. Zrób porządek

Twoje otoczenie ma duży wpływ na twoje samopoczucie. Jeżeli wokół ciebie panuje nieporządek, stres będzie się tylko pogłębiał. Jak radzić sobie ze stresem, gdy jesteś bałaganiarą? Staraj się po każdej skończonej czynności odkładać wszystkie rzeczy na miejsce. W bałaganie będziesz się tylko bardziej denerwować – choćby dlatego, że nie będziesz mogła niczego znaleźć. Ta zasada sprawdza się dobrze w domu i w pracy. Przygotowanie sobie przestrzeni do pracy i do wypoczynku odejmuje nam jedną rzecz na liście zmartwień i pozwala nam się skupić tylko na tym, na czym potrzebujemy się skupić.

10. Nie daj się ponieść nerwom

Oczywiście nie jest to proste, ale to jedna z najważniejszych porad na to, jak radzić sobie ze stresem. Kiedy czujesz, że jesteś już naprawdę zdenerwowana, staraj się nie ulegać emocjom. Jeżeli coś cię gryzie i czujesz, że możesz wybuchnąć, ochłoń chwilę i zastanów się, jak możesz sobie poradzić ze stresującą sytuacją. Pamiętaj, że wyładowywanie złości na bliskich to nigdy nie jest dobre rozwiązanie!

ZOBACZ, CO POMOŻE CI W ZWALCZENIU STRESU:

Jak radzić sobie ze stresem
unsplash.com Tim Goedhart

Najważniejsze, to się opanować i zrozumieć, że stres nie jest niczym nienormalnym.

Jak radzić sobie ze stresem
unsplash.com Bruce Mars

Na przewlekły stres pomoże nam gorąca kąpiel.

Jak radzić sobie ze stresem
unsplash.com Arek Adeoye

Aktywność fizyczna potrafi sprawić, że poziom stresu znacznie się obniży.

Jak radzić sobie ze stresem
unsplash.com Rawpixel

Uporządkowanie miejsca pracy potrafi zdziałać cuda.

Jak radzić sobie ze stresem
unsplash.com Daniel Monteiro

Pamiętaj, że musisz dawać swojemu organizmowi odpoczynek i dbać o to, by nie pozostawać w ciągłym biegu.

ZOBACZ TEŻ:  

  1. Jak poprawić sobie humor? 15 sposobów na zrobienie czegoś dobrego dla siebie
  2. Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci? Naucz dziecko mierzyć się ze stratą
  3. Budzisz się w nocy o tej samej porze? Sprawdź, co to znaczy
Poprzedni artykułKierowca zatrzymał się na przejściu, wysiadł z auta i uderzył pieszą w twarz
Następny artykułWłaściciele kotów są zdrowsi! Badania dowodzą, że posiadanie kota pozytywnie wpływa na zdrowie
Redaktor prowadzący w Lelum.pl. Wielbicielka wszystkiego, co nietypowe, ale kocha też popkulturę. Eksperymentalna muzyka, dziwny makijaż i słodkie pieski to rzeczy, które na co dzień zaprzątają jej myśli. Uwielbia spotykać inspirujących ludzi i uczyć się nowych rzeczy, niekoniecznie przydatnych w codziennym życiu.