Jedzenie na pusty żołądek? Czy nie brzmi to trochę dziwnie i co, to właściwie oznacza? Uściślijmy, chodzi o jedzenie, którego nie powinniśmy spożywać na pusty żołądek. Zastanawialiście się kiedyś nad tym, czego nie powinno się jeść np. rano? Istnieją takie produkty, których lepiej nie dotykać przed zjedzeniem czegoś porządnego. Sprawdźmy!

Oczywiście odstawiając na bok wszelkie uczulenia, musimy pamiętać, że istnieje grupa produktów spożywczych, która nie służy nikomu. Nie powinniśmy spożywać ich na czczo. Dowiedzmy się, o jakie produkty chodzi!

Śniadanie

Jedzenie na pusty żołądek
unsplash.com Rachel Park

Jedzenie na pusty żołądek ma swoje wyjątkowe restrykcje, jeżeli chodzi właśnie o śniadanie. To najważniejszy posiłek w ciągu dnia, który dostarcza nam energii i najczęściej to od niego zależy, jak będziemy się czuć. Powinniśmy wiedzieć, które produkty z menu śniadaniowego powinniśmy wykluczyć z naszego jadłospisu, a które na stałe powinny zagościć w naszym menu.

Lista produktów, które w naszym organizmie przynoszą więcej szkód niż potrzebnej do zdrowego funkcjonowania energii – jest długa. Zastanawialiście się kiedyś, po co sięgacie rano? Jest to pełnowartościowe śniadanie, a może swój dzień lubicie rozpocząć od filiżanki mocnej kawy? Często rano nie znajdujemy czasu na porządne śniadanie i wylatujemy z domu o pustym żołądku albo jedynie po czymś do picia.

Lista produktów, której powinieneś unikać na pierwsze śniadanie

  1. Owoce cytrusowe – Faktem jest, że owoce cytrusowe są bardzo zdrowe. Mają one w sobie dużo witamin, które świetnie wypływają na nasz organizm. Niestety, jedzenie ich na czczo, może spowodować nieprzyjemne konsekwencję. Cytrusy są zazwyczaj kwaśne, dlatego zjedzenie ich na pusty żołądek może powodować zgagę albo nieżyt żołądka. Wypicie szklanki ulubionego soku, nie musi skończyć się źle, jeżeli połączymy ją ze śniadaniem i nie będziemy robić tego codziennie.
  2. Napoje gazowane – To punkt, z którym powinieneś pożegnać się na stałe. Nie ma znaczenia, jaką mamy porę dnia. Napoje gazowane to zło, które sieje spustoszenie w naszym żołądku. Szczególnie jednak trzeba na nie uważać, pijąc je bez wcześniejszego zjedzenia czegokolwiek. Jeżeli będziemy praktykować szklankę Coca-Coli do śniadania, może to znacząco obniżyć nasze trawienie i powodować zaparcia.
  3. Pomidory – Niespodzianka! To warzywo wyjątkowo kojarzy nam się ze śniadaniem. Zarówno położone na kanapce czy pokrojone do jajecznicy. Ukochane przez nas pomidory zawierają dużą ilość kwasu taninowego, który zwiększa  produkcję kwasów żołądkowych. Może powodować refluks czy zgagę. Pomidory okażą się bardzo dobrym rozwiązaniem, jedzone np. na obiad.
  4. Kawa i herbata – Ups! Smutna wiadomość dla wszystkich kawoszy i wielbicieli herbaty. Wypicie jednego z tych gorących napojów może powodować mdłości i problemy z jelitami. Może doprowadzić również do zgagi.
  5. Słodycze – Takie oczywiste, a jednak wielu z nas lubi przegryźć coś słodkiego do kawy, prawda? To mieszanka wybuchowa. Podobnie sprawy się mają, jeżeli chodzi o słodkie bułki, takie poranne menu może spowodować, że będziemy mieć problem np. z gazami 🙁
  6. Banany – mają sporą zawartość magnezu, przez co jedzenie dużej ilość bananów, zwłaszcza na czczo może powodować zaburzenie równowagi magnezowo-wapniowej. Dodatkowo banany są ciężkostrawne, dlatego sprawdzą się raczej jako przekąska w środku dnia.

Co zjeść na śniadanie? Jedzenie na pusty żołądek.

Rano powinniśmy sięgać po produkty, które dostarczą nam odpowiednią ilość energii i będą naturalne. Sprawdźmy!

  1. Owies – Wszystkie produkty owsiane, to świetne rozwiązanie na pusty żołądek. Dostarczają nam dużą dawkę rozpuszczalnego błonnika. Dodatkowo owies jest bardzo sycący i pozytywnie wpływa na proces trawienia. Przykład? Owsianka z cynamonem, borówkami i migdałami.
  2. Jajka – Wiadomo! Tego nie trzeba nikomu specjalnie tłumaczyć. Jajko to świetny sposób na dostarczenie do organizmu błonnika. Forma podania? Całkowicie dowolna.
  3. Owoce – Owoce są zdrowe i lekkostrawne. Zapewniają  organizmowi potrzebną dawkę witamin i poczucie lekkości po zjedzeniu.
  4. Borówki – Te owoce zasługują na wyjątkowe wyróżnienie. To najlepsze owoce, jakie możecie sobie wymarzyć. Są w 100% zdrowe, działają świetnie na pamięć oraz krążenie. Dodatkowo pomagają na problemy z ciśnieniem. Możemy je jeść w sałatkach, razem z jogurtem albo jako przekąskę.
  5. Orzechy włoskie – Mają w sobie dużo selenu, który pomaga zniwelować działania kwasów żołądkowych. Pomaga też zmniejszyć ryzyko wystąpienia wrzodów żołądka.
  6. Mąka gryczana – Jeżeli kochasz na śniadanie np. naleśniki, właśnie z mąki gryczanej powinieneś je wykonywać. Gryka jest bogata w białko i żelazo. (Możesz też dodawać ją np. do smoothies).

Dodatkowo według naukowców z Wielkiej Brytanii, świetnym rozwiązaniem na śniadanie jest pełnoziarniste pieczywo. Dodatkowo, jeżeli jesteście fanami mięsa – zróbcie sobie kanapkę z pasztetem. Dobry i bardzo zdrowy będzie również łosoś.

Obiad

Jedzenie na pusty żołądek
unsplash.com Travis Yewell

Często zdarza się tak, że to obiad jest naszym śniadaniem. W dzisiejszych czasach jesteśmy zabiegani, roztargnieni i wiecznie spóźnieni. Jeżeli zdarza się to nam nagminnie, to znak, że powinniśmy się lepiej zorganizować i zadbać o to, żeby wychodzić z domu z pełnym brzuchem.

Zdrowe rzeczy, które powinniśmy jeść, nie są produktami z kosmosu, są łatwo dostępne i większości – przystępne cenowo. Możemy bez problemu dostać je w każdym sklepie i zrobić sobie porządne i pełnowartościowe śniadanie, które sprawi, że będziemy nasyceni i pełni energii na resztę dnia. Co w wypadku, w którym wybija godzina popołudniowa, a my jeszcze nic nie jedliśmy? Jedzenie na pusty żołądek to zawsze pełna kontrowersji kwestia, szczególnie jeżeli na zegarze wybiła  godzina typowo obiadowa.

Co zjeść na obiad?

Kurczak z marchewką

Inaczej potrawka z kurczaka, to według lekarzy jedna z najzdrowszych potraw. Oczywiście, wchodzą tutaj kwestie świeżości produktów, a przede wszystkim jakość mięsa.

To właśnie kurczak z marchewką został wytypowany jako niezaprzeczalny numer jeden. Dlaczego? Kurczak z marchewką to danie bogate w białko, witaminy i kwas pantotenowy. Ten ostatni dba o naszą odporność. To danie jest wyjątkowo niskokaloryczne, niskotłuszczowe i lekkostrawne. Pierś z kurczaka, która używamy do potrawy to zdrowe białko.

Marchewka zawiera mnóstwo beta-karotenu, który świetnie wpływa na nasz wzrok oraz ładny, złocisty kolor skóry. Pietruszka, którą używamy jako posypki, ma w sobie żelazo i witaminy C. Jeżeli masz problemy z odpornością – potrawka z kurczaka może być dla Ciebie idealna.

To świetne danie niemal dla każdego. Może je jeść zarówno dziecko po 5. roku życia, jak i osoby starsze. Sprawdzi się również dla tych, którzy chcą się odchudzić. Jedna porcja ma ok. 115 kalorii i zawiera ok. 22 gr białka.

Pieczony łosoś z warzywami

Łosoś jest wyjątkowo lubianą rybą. Jest wybierany chętnie przez osoby, które są na diecie i te, które uważają na to, co jedzą. Łosoś jest bogatym źródłem witamin, minerałów oraz tłuszczy, mimo tego, że jest rybą tłustą i dość kaloryczną. Znajdziemy w niej witaminy z grupy B oraz witaminy D, A i E. Kwasy tłuszczowe, które zawiera w sobie łosoś to Omega-3 i Omega-6. Zjedzenie łososia na obiad dostarczy nam odpowiednią ilość jodu i potasu. Jod i potas dobrze wpływają na tarczycę i układ krążenia. Omega-3 i Omega-6 korzystanie wpływają na cholesterol i wpływają na nasz mózg oraz działanie serca. Witaminy z grupy B mają świetne działania na naszą skórę i włosy.

Jeżeli chodzi o przygotowanie, to możecie jeść zarówno pieczonego łososia, jak i przygotowanego na parze. Dobrym rozwiązaniem będzie również łosoś wędzony oraz surowy. Świetnie będzie komponował się z brokułami. Brokuły chronią nas przed rakiem, anemią oraz wrzodami żołądka. Dobrze działają na wzrok i regulują poziom cukru we krwi. Mają w sobie witaminę C, B6, K i A. Dodatkowo posiadają kwas foliowy, wapń i żelazo i potas.

Jedzenie na pusty żołądek musi być zbilansowane i dostarczać nam energii. Nie powinniśmy wychodzić z domu, bez odpowiedniego śniadania. Jeżeli nie mamy dużo czasu albo ochoty na wymyślne potrawy, zróbmy sobie owsiankę z orzechami i borówkami. Świetnie sprawdzą się również jajka w każdej postaci, warto jedynie pamiętać, żeby nie przesadzać z solą. Jeżeli kochamy gotować, warto zainteresować się mąką gryczaną i możliwościami, jakie nam daje. Możemy zrobić z niej pyszne naleśniki i pancakesy. Zdrowy będzie również pasztet i łosoś.

Podsumowanie. Jedzenie na pusty żołądek

Jedzenie na pusty żołądek rządzi się swoimi prawami, więc musimy pamiętać również o liście rzeczy, której powinniśmy unikać. Należą do niej napoje gazowane, owoce cytrusowe, pomidory oraz ukochana kawa i herbata. Zapomnieć powinniśmy również o słodyczach.

Jeżeli nie zjedliśmy śniadania, musimy pamiętać, że na obiad również powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Bardzo zdrowa okazuje się potrawka z kurczaka z warzywami oraz łosoś z brokułami, którego możemy jeść w dowolnej i ulubionej dla nas postaci.

Skoro już omówiliśmy kwestię jedzenia na czczo, to nie możemy nie wspomnieć wam, czym powinniśmy zakończyć każdy dzień. Jakie produkty powinniśmy jeść na kolację? Podstawą kolacji powinny być produkty białkowe, warzywa oraz produkty zbożowe. Musi pamiętać również o tym, że nasze ciało nie potrzebuje takiego zastrzyku energii jak przy obiedzie, a zwłaszcza śniadaniu.

Na kolację dobrze zjeść np. twaróg, kefir, jogurt naturalny albo maślankę. Jeżeli mamy ochotę na mięso, powinno być ono chude, najlepiej sprawdzi się drób i ryby, takie jak tuńczyk oraz łosoś. Na kolację nada się również pomidor, który był stanowczo odradzany na śniadania oraz cytrusy. Produkty, których stanowczo powinniśmy unikać to: tłuste mięsa, fast-foody, chipsy, pizze. Powinniśmy odpuścić sobie również picie mleka i jedzenie kapusty oraz cebuli. Podobnie sprawy się mają, jeżeli chodzi o śliwki i czereśnie.

ZOBACZ TEŻ:

  1. Paleta do makijażu – sprawdź, które kolory królują tego lata
  2. Kurtka jeansowa, czyli ponadczasowy element w twojej garderobie
  3. Znaki zodiaku: Jak najlepiej dobrać partnera? [ZDJĘCIA]

źródło: krokdozdrowia.com, portal.abczdrowie.pl, dbam-o-siebie.pl