Kobieta po 40 narażona jest na większe niedobory witamin, co może nieść za sobą poważne konsekwencje. Szczególnie ważna jest jedna z nich, której zbyt małe ilości dają nieoczywiste sygnały, wskazujące na wiele przeróżnych chorób. Dzięki znajomości 14 oznak można w odpowiednim momencie zorientować się, że organizm potrzebuje pilnie uzupełnić deficyty.

Witamina B12 odpowiada za stan naszego zdrowia i samopoczucia. Jej niedobór wywołuje wiele niebezpiecznych objawów, które pogarszają jakość życia. Może być mylony z poważnymi chorobami, dlatego warto mieć świadomość, na jakie sygnały ze strony naszego ciała należy zwrócić uwagę. Każda kobieta po 40 powinna być świadoma tego, jak uchronić się przed kłopotami z pamięcią, wypadającymi włosami czy słabszym wzrokiem.

Kobieta po 40: witamina B12

Niedobór witaminy B12 pogłębia się wraz z wiekiem, dlatego kobiety po 40 powinny zwrócić uwagę na jej poziom. Jej niedostatek wiąże się z zaburzeniami neurologicznymi, hematologicznymi czy problemami układu pokarmowego. Przyczyną może być, chociażby nieodpowiednia dieta. Jakie są oznaki niedoboru witaminy B12?

Zawroty głowy

Zawroty głowy i problemy z koordynacją to pierwsze sygnały, których nie należy lekceważyć. Mogą prowadzić nawet do trwałego uszkodzenia nerwów, dlatego organizm z niedoborem witaminy B12 daje znać już na wczesnym etapie.

Niestabilny nastrój

Brak witaminy B12 powoduje płaczliwość i rozdrażnienie, co często mylone jest z zaburzeniami depresyjnymi. Warto też zwrócić uwagę na niepokój psychoruchowy, nadmiernie podwyższony nastrój i huśtawkę emocjonalną. 

Przewlekłe zmęczenie

Witamina B12 jest konieczna do produkcji czerwonych krwinek, które przenoszą tlen. Bez niego czujemy się ciągle zmęczeni i niewyspani, a niewystarczająca ilość energii negatywnie wpływa na życie zawodowe i prywatne.

Zły stan włosów i paznokci

Łamliwe, rozwarstwione paznokcie mogą świadczyć o niedoborze witaminy B12. Jeśli idą w parze z matowymi, cienkimi i osłabionymi włosami, suplementacja oraz zmiana diety są pierwszymi krokami ku odzyskaniu dawnego wyglądu.

kobieta po 40
fot. Anastasia Dulgier, unsplash.com

Blada cera

Cera blada i delikatnie zabarwiona na cytrynowo to kolejny objaw, na który należy zwrócić uwagę. Każda kobieta po 40, która zauważy u siebie zmianę kolory skóry, powinna sprawdzić poziom witaminy B12.

Osłabione mięśnie

Osłabione mięśnie to również pierwszy z sygnałów, którego nie można lekceważyć. Przy uzupełnieniu niedoborów zmiana powinna być widoczna dość szybko, na szczęście powrót do dawnego stanu można odczuć bardzo szybko.

Mrowienia i odrętwienia

Mrowienia i odrętwienia kończyn niemal zawsze idą w parze z niedoborem tej niezwykle ważnej witaminy. Aby ich uniknąć, należy pamiętać o dobrze zbilansowanej diecie.

Zmiana koloru języka

Tak zwany bawoli język pojawia się w przypadku głębokich niedoborów. Ma zmienioną strukturę, jest gładki i jasnoczerwony. Często piecze i łączy się z kolejnym objawem.

Utrata smaku

Utrata smaku jest powiązana z bawolim językiem, co bardzo wpływa na jakość życia i jest jasnym sygnałem, że należy udać się do lekarza.

Gorszy wzrok

Przy brakach witaminy B12 osłabiają się nerwy wzrokowe i naczynia siatkówki, wskutek czego zanika ostrość widzenia, a pojawia się efekt rozmycia czy podwójnego widzenia.

Problemy układu krwionośnego i pokarmowego

Niski ciśnienie, choroby układu sercowo-naczyniowego i częstoskurcze powinny nas skłonić do sprawdzenia poziomu witaminy B12 w organizmie.

Podwyższona temperatura ciała

Jednym z rzadszych objawów niedoboru witaminy B12 jest wyższa temperatura ciała. To, czy stany podgorączkowe łączą się z koniecznością suplementacji, powinien ocenić lekarz.

Kłopoty z węchem

Zbyt niski poziom witaminy B12 sprawia, że niektóre zapachy mogą bardziej zwracać naszą uwagę, ale często powoduje, że te, które znamy i lubimy, nagle zaczynają nam przeszkadzać lub stają się mniej wyczuwalne.

Problemy z pamięcią

Niewystarczająca ilość witaminy B12 może być mylona nawet z demencją. Różnicę łatwo zauważyć już po krótkim czasie uzupełnienia braków, w przypadku niedoborów stan pamięci wyraźnie się poprawia.

kobieta po 40
fot. Brooke Lark, unsplash.com

Jak uzupełnić witaminę B12?

Aby uzupełnić witaminę B12, warto sięgnąć po suplementy z apteki, ale niezwykle ważna jest też dieta. Zawierają ją ryby, mięso, jajka, soja, drożdże i produkty pełnoziarniste. Wielu producentów produktów wegańskich uzupełnia swoje produkty w tę niezwykle ważną witaminę. Najczęściej informację o cennym dodatku znajdziemy na opakowaniach mlek roślinnych.

ZOBACZ TEŻ:

  1. Najdroższy kot na świecie. Cena tej rasy przyprawia o zawrót głowy
  2. Jak się ubierać w rozmiarze XL? Ponadczasowe rozwiązania, które ułatwią ci życie
  3. Zdjęcia z Google Maps. Program uchwycił tajemniczą postać
  4. Jak usunąć plamę z korektora? 5 sprawdzonych i szybkich sposobów
  5. Zrobili Kożuchowskiej i Foremniak zdjęcia od dołu. Uznano, że starsza koleżanka zdeklasowała urodą
  6. 20 minut roboty i rodzina upojona błogością. Najlepszy na świecie przepis na naleśniki z tajemniczym trikiem
Poprzedni artykułDziecko zmarło w wieku 6 lat. Kilka dni później zrozpaczona mama odkryła w szufladzie, co zrobiła jej córka
Następny artykułJak się ubierać do filharmonii? Najważniejsze zasady i ponadczasowe rozwiązania
Redaktor prowadząca w Lelum.pl Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na lubelskim UMCS-ie. Interesuje się polityką, kreowaniem wizerunku i show-biznesem. Fanka kina noir i kryminałów. W wolnych chwilach odwiedza warszawskie teatry.