Lifestyle.Lelum.pl > Plotki i gwiazdy > Osoby posiadające dawną legitymację ubezpieczeniową mogą zyskać wyższą emeryturę
Katarzyna Augustyniak
Katarzyna Augustyniak 20.04.2021 19:24

Osoby posiadające dawną legitymację ubezpieczeniową mogą zyskać wyższą emeryturę

emerytura
Fot. Facebook.com

Legitymacja ubezpieczeniowa jest dokumentem, na podstawie którego ustalana jest wysokość emerytury. Okazuje się, że osoby, które posiadają dawną legitymację, mogą uzyskać wyższą emeryturę.

Potwierdzeniem wysokości zarobków, które jest niezbędne do ustalenia podstawy wysokości emerytury bądź renty mogą być: zaświadczenie pracodawcy, legitymacja ubezpieczeniowa lub dokument stwierdzający wysokość otrzymywanego uposażenia.

Emerytura: dawna legitymacja ubezpieczeniowa

Legitymacja ubezpieczeniowa jest dowodem przyjmowanym przez ZUS, który umożliwia określenie i udowodnienie wysokości wynagrodzenia, które będzie stanowiło podstawę wymiaru świadczenia emerytalnego.

Dzięki temu, że legitymacja traktowana jest jako materiał dowodowy, pracodawca nie musi wystawiać zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia.

Jest jednak kilka zasad. W legitymacji ubezpieczeniowej pod każdym zapisem musi znajdować się pieczątka zakładu pracy lub jego nazwa, data rozpoczęcia pracy, zajmowane stanowisko oraz rok i wysokość wynagrodzenia za dany okres świadczenia pracy wraz z podpisem upoważnionego pracownika. Jest jednak wyjątek.

Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:

W sytuacji, gdy wpis do legitymacji został sporządzony w latach 1950-1990, w legitymacji starego typu, pieczątka pracownika, który dokonał wpisu, nie musi zawierać jego imienia, nazwiska oraz stanowiska. Wystarczy, by zamieszczono pieczęć nagłówkową zakładu pracy, datę i podpis pracownika.

Dawna legitymacja ubezpieczeniowa – co daje?

Co w sytuacji, gdy dane z legitymacji nie spełniają wymogów formalnych?

Jeśli dane nie budzą wątpliwości co do ich autentyczności, mogą zostać uwzględnione przez ZUS jako środek dowodowy, który umożliwi uzyskanie świadczenia.

Oczywiście, w niektórych sytuacjach ZUS wymaga przedstawienia innego dodatkowego dokumentu, jak np. umowy o pracę.

W sytuacji gdy dany zakład pracy już nie istnieje, a pracownik nie posiada zaświadczenia oraz odpowiednich wpisów w legitymacji ubezpieczeniowej, ZUS zezwala jako dowód dokumentację płacową sporządzoną przez archiwum lub jej kopię.

Artykuły polecane przed redakcję Lelum:

Źródła: Gofin.pl

Powiązane
Beata Tadla, Beata Tyszkiewicz, Marcin Hakiel, logo "Taniec z Gwiazdami"
Kto wygrał 3. edycję "Tańca z gwiazdami"? A kto zbierał najgorsze noty w 8. odsłonie?