Lifestyle.Lelum.pl > Plotki i gwiazdy > Polki są świetne w biznesie. Dlaczego wstydzimy się chwalić sukcesem?
Marzena Siarkiewicz
Marzena Siarkiewicz 13.09.2018 15:21

Polki są świetne w biznesie. Dlaczego wstydzimy się chwalić sukcesem?

Polki w biznesie
Fot. pixabay.com

Polki w biznesie odnoszą coraz większe sukcesy. Wciąż jednak nie wszystkie są gotowe na to, aby mówić o tym głośno. Z czego to wynika?

Fundacja Liderek Biznesu zwraca uwagę na to, że kobiety stanowią zaledwie 10% w zarządach spółek, które są notowane na warszawskiej giełdzie. Firmy takie jak L’oreal czy Cemex dbają o to, aby kobiety mogły się rozwijać i otrzymywać równe płace. Tego typu przedsiębiorstw powinno być na rynku więcej. L’oreal prowadzi nawet program stypendialny Dla Kobiet i Nauki, z kolei Cemex wprowadził program, którego celem jest zachęcanie pań do rozwoju i inwestowania w siebie. Warto wymienić jeszcze markę Henkel i Procter&Gamble, które również mogą poszczycić się polityką równości.

Dlaczego Polki wstydzą się mówić o sukcesie? Polki w biznesie

Z sondaży wynika, że aż 65% naszych rodaczek boi się chwalić swoimi osiągnięciami. Wciąż zatem postrzegamy siebie, jako mniej kompetentne od mężczyzn.

– Kobiety muszą głośno mówić o swoich potrzebach. A te liderki biznesu, które osiągnęły sukces, powinny głośno mówić, jak im się udało go osiągnąć i wspierać te kobiety, które rezygnują z kariery na rzecz życia rodzinnego – wyjawiła Małgorzata Tryc, konsultantka Antal, Finance and Accountancy w programie Money. To się liczy.

Kobiety wciąż są niedostatecznie reprezentowane. I we władzach, i w biznesie. Polska na tym tle radzi sobie nieźle. Chodzi mi o rozkład płci w gabinecie. Są już ministry, a teraz kobieta jest premierem. Cieszmy się z tego postępu, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Ale byłoby świetnie, gdyby rzeczywiście nastała era kobiet. Podczas mojej podróży poznałam wiele młodych Polek. Polskie kobiety bardzo mnie inspirują. Czuję tu działanie Zeitgeista. Kobiety są tu ambitne, inteligentne, kobiece i feministyczne. To wspaniałe połączenie – powiedziała Noreena Hertz, jedna z najbardziej znanych ekonomistek na świecie w rozmowie z Olgą Kozierowska dla serwisu sukcespisanyszminką.pl.

Hertz zwraca uwagę, że aby zacząć swobodnie mówić o swoich sukcesach i przede wszystkim je osiągnąć warto wyzbyć się myślenia, że coś powinnyśmy zrobić.

Jak wspomina mój mąż, mieszkaliśmy razem od sześciu lat, kiedy pierwszy raz w ogóle spytałam go, jak działa pralka. A co do nie bycia owcą, to też bardzo wyraźne przesłanie. Rodzice często mówią dzieciom, żeby się nie mieszały i starały się dopasować. Mnie wychowano odwrotnie, zachęcając, żebym robiła swoja i torowała sobie własną drogę. Miałam nie przejmować się, co pomyślą inni. To mocne przesłanie, zwłaszcza dla kobiety. Myślę, że mojej mamie należy się uznanie za to, jak przygotowała mnie do życia – przyznała.

Polki w biznesie powinny wziąć sobie jej słowa do serca.

Kim są najbardziej znane Polki w biznesie?

  1. Grażyna Kulczyk – była właścicielka Starego Browaru, czyli poznańskiego kompleksu handlowego, artystycznego i biznesowego. Jej majątek wyceniany jest na ponad 1,2 mld zł.
  2. Małgorzata Adamkiewicz – dyrektorka generalna Grupy Adamed oraz jej wiceprezes. To polska firma farmaceutyczna, która specjalizuje się w lekach nowej generacji.
  3. Solange Olszewska – jest współwłaścicielką firmy Solaris, która specjalizuje się w produkcji europejskich pojazdów. W 2005 roku została nagrodzona Bus Builder of the Year. Stała się pierwszą kobietą, która otrzymała to wyróżnienie. Firma Solaris zatrudnia ponad 2 tys. osób zarówno w Polsce, jak i za granicą. Olszewska z wykształcenia jest dentystką.
  4. Anna Podniesińska – właścicielka kilku firm odzieżowych, finansowych, deweloperskich, a także tych z branży wydobywczej. Ukończyła psychologię na UW.
  5. Grażyna Karkosik – ta kobieta kontroluje udziały w Narodowym Funduszu Inwestycyjnym Krezus, czyli jednej z najbardziej zyskownych spółek w Warszawie. Zajmuje się ona inwestowaniem w odnawialne źródła energii oraz handlem złomu metali oraz metali kolorowych. Karkosik jest również akcjonariuszką firmy Skotan oraz grupy kapitałowej Alchemia.

Co uważacie o kobietach w biznesie? Uważacie, że powinno być ich więcej? My zdecydowanie tak. Jak myślicie, dlaczego tak rzadko opowiadamy o swoich sukcesach? Piszcie.

ZOBACZ TEŻ:

  1. Ksiądz chce „wychować” kobiety. Domaga się podatku od dekoltu
  2. Choroby weneryczne. Osiągnęliśmy rekordowe liczby, czas się bać?
  3. Przemoc domowa. Historie kobiet, które są bite przez mężów

źródło: biznes.onet.pl, sukcespisanyszminka.pl, money.pl, wyborcza.pl

Powiązane
Miodowe Lata
Tego o “Miodowych latach” na pewno nie wiesz