Kobieta.Swiatgwiazd.pl > Styl Życia > Zara – popularna sieciówka stawia na dojrzałe modelki
Barbara Ruppel
Barbara Ruppel 27.08.2018 12:13

Zara – popularna sieciówka stawia na dojrzałe modelki

Zara
Fot.zara.com

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”49″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_imagebrowser” ajax_pagination=”1″ order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

Zara w swojej letniej kolekcji postawiła na dojrzałe modelki. Czy starsze modelki są bardziej rozpoznawalne i przyciągają uwagę, dlatego wiele znanych marek stawia na dojrzałe modelki, czy może chodzi o doświadczenie dojrzałych modelek, które w tej pracy jest na wagę złota?

Popularny sklep Zara postanowił zatrudnić do swojej nowej kolekcji 47-letnią modelkę Stellę Tennant. Jesteście ciekawi jak dojrzała kobieta promuje ubrania, w których normalnie fotografowane są młodsze dziewczyny?

Kim jest Stella Tennant?

Wybór angielskiej modelki przez popularną sieciówkę nie jest przypadkowy. Stella Tennant pochodzi z arystokratycznej rodziny (jej pradziadkiem był Andrew Cavendish, diuk Devonshire, znany marszand sztuki i patron sławnego malarza Luciana Freuda). Stella Tennant została odkryta w 1993 roku, kiedy wysłała swoje zdjęcia do magazynu modowego. Jej kariera szybko nabrała rozpędu i modelka niedługo pojawiła się na okładkach francuskiego, włoskiego i angielskiego Vogue’a, a także Harper’s Bazaar i Numero. Lata 90. należały do niej. Modelka znana była ze swojego charakterystycznego glam-rockowego stylu. Kiedy była u szczytu swojej kariery, dostrzegł ją sam Karl Lagerfeld i szybko ogłosił ją nową twarzą Chanel. Od tej pory Stella stała się muzą i przyjaciółką Lagerfelda. W 2012 roku podczas dorocznej gali Scottish Fashion Awards Stella Tennant zdobyła tytuł modelki roku i tym samym jej nazwisko zostało wpisane do Fashion Hall of Fame.

Skąd pochodzi sklep Zara?

Sklep Zara wchodzi w skład największej modowej grupy na świecie, Inditex. Inditex ma swoją siedzibę w hiszpańskim mieście Arteixo. Możecie nie kojarzyć Inditexu, ale na pewno kojarzycie wszystkie sklepy, które wchodzą w skład grupy: Zara (która jest ich flagowym sklepem), Zara Home, Massimo Dutti, Bershka, Oysho, Pull and Bear i Stradivarius. Grupa Inditex ma prawie 8 tysięcy sklepów na cały świecie.

Dojrzałe modelki w kampanii Zara?

Kolekcja wiosna/lato 2018, którą promuje 47-letnia Stella Tennant pełna jest stylowych jeansów, dzwonów przywodzących na myśl lata 70., kombinezonów z jeansu i wszystkiego, co z jeansem jest związane. Zara słusznie postanowiła zaprosić angielską modelkę do promowania właśnie tej kolecji — Stella Tennant znana jest najbardziej ze swojego glam-rockowego stylu, w którym nierzadko pokazywała pazur.

Jednak Stella nie jest pierwszą i jedyną modelką po czterdziestce, którą hiszpańska sieciówka zaprosiła do swojej kampanii. W 2017 roku bardzo głośno było o kampanii Timeless, w której wystąpiły 3 znane, dojrzałe modelki: Kristina de Coninck (54 l.), Małgosia Bela (40 l.) oraz Yasmin Warsam (41 l.). Kampania miała przełamać stereotyp, że świat mody jest tylko dla młodych modelek, a dojrzałe modelki odchodzą w zapomnienie kiedy tylko skończą 40 lat. Zara za swoją kampanię zebrała bardzo dużych pozytywnych komentarzy. Jednak niektórzy skrytykowali sklep za promowanie opinii, że starość równa się brzydocie. Wszystko zaczęło się od wypowiedzi Małgosi Beli, która została poproszona o komentarz na temat swojej kariery i wieku, a także samej kampanii:

-Wolę siebie teraz bardziej niż siebie sprzed 10 czy 20 lat. Oczywiście, byłoby wspaniale, gdybyśmy nie musieli się starzeć i stawać brzydkimi, ale jeśli chodzi o myślenie, to zdecydowanie z wiekiem wszystko lepiej funkcjonuje. – powiedziała polska modelka.

Kim jest Małgosia Bela?

Małgosia Bela miała zostać pianistką i od dziecka uczyła się grać na tym instrumencie. Plany zmieniła i ostatecznie wybrała modeling. Swoją karierę zaczęła pod koniec lat 90. Była na okładkach francuskiego i włoskiego Vogue’a oraz Harper’s Bazaar. Wystąpiła w kampaniach największych modowych marek takich jak Versace, Louis Vuitton, Donna Karan czy Marc Jacobs. Zanim wystąpiła w kampanii Zary, promowała ubrania dla rywala hiszpańskie marki, H&M. Dwukrotnie była zapraszana do udziału w sesji dla prestiżowego kalendarza Pirelli.

Sławne dojrzałe modelki?

Niektóre modelki są tak dobre i szanowane, że ich wiek nie stanowi żadnej przeszkody dla projektantów. Jest kilka nazwisk, które obrosły już legendą i z którymi świat mody po prostu musi się liczyć.

Kate Moss (44 l.). Odkryta na lotnisku przez dyrektorkę najbardziej prestiżowej agencji modelek w Londynie, Storm Models, Kate Moss rozpoczęła karierę modelki w wieku lat 14. To jej właśnie przypisuje się zapoczątkowanie trendu na bardzo chude modelki. Nie warto nawet wymieniać domów mody, dla których pracowała Moss, ponieważ prawdę mówiąc, była wszędzie: Chanel, Yves Saint Laurent, Dior, Alexander McQueen — to tylko niektóre z nich. Kate była gwiazdą i korzystała z tego, nie zawsze z pożytkiem dla swojego zdrowia (przez wiele lat walczyła z uzależnieniem od narkotyków i alkoholu). Obecnie Kate współpracuje z brytyjskim Vogue’iem jako edytor. Znana jest również ze swojej działalności charytatywnej. Ciekawostką jest, że modelka brała udział w kampanii dla polskiej firmy Reserved.

Naomi Campbell

Naomi Campbell (47 l.). Karierę w modelingu rozpoczęła w wieku 15 lat. Najlepsze lata jej kariery przypadają na końcówkę lat 80. i całą dekadę lat 90. Tak jak Kate Moss, Campbell została zauważona przez przypadek podczas zakupów w londyńskiej dzielnicy Covent Garden. Niedługo potem jej twarz trafiła na okładkę brytyjskiego Elle. Sesja w Elle zdecydowanie pomogła młodej Naomi, ponieważ jej kariera nabrała bardzo szybkiego tempa. Ciekawostką jest, że Naomi Campbell była pierwszą czarnoskórą modelką, która pojawiła się na okładce francuskiego Vogue’a. Gdyby nie wstawiennictwo jej przyjaciela, projektanta Yves Saint Laurenta, do okładkowej sesji nigdy by nie doszło. Naomi Campbell oraz pięć innych modelek zostało okrzykniętych supermodelkami swojej generacji przez świat mody. Nazywano je Wielką Szóstką, a w skład grupy, oprócz Naomi Campbell weszły: Cindy Crawford, Lily Evangelista, Claudia Schiffer, Christy Turlington i Kate Moss.

Claudia Schiffer. W swojej wczesnej karierze niemiecka modelka często była porównywana do Brigitte Bardot. Czy wiecie, że Claudia Schiffer zapisała się w Księdze Rekodrów Guinessa? Modelka pojawiła się na największej liczbie okładek modowych magazynów w historii (ponad tysiąc razy). Nieźle! Mimo że modelka nie jest związana z hiszpańską sieciówką, Zara wypuściła jakiś czas temu damską kolekcję t-shirtów i bluz z imieniem legendarnej supermodelki. Claudia Schiffer była twarzą takich marek jak Guess, Dior, Chanel, Dolce & Gabbana.

Nie tylko Zara, jakie marki stawiają na dojrzałe modelki?

Wiemy, że modeling przez wiele lat był zdominowany przez młode modelki. Wiemy też, że obecnie się to zmienia. Tak jak kanony piękna. Zara nie pozostaje odosobnionym przypadkiem marki, która do swoich kampanii zaprasza dojrzałe modelki. Wiele modelek, które swoją młodość mają daleko za sobą, jest gwiazdami wybiegów. Znacie modelki, które mogłyby być waszymi babciami? My znamy.

Rok temu 73-letnia Lauren Hutton została zaproszona przez markę Calvin Klein do promowania ich nowej linii bielizny. Zatrudnienie dojrzałej modelki w kampanii bielizny było bardzo ryzykowne, ale ryzyko ostatecznie się opłaciło, a kampania została wielokrotnie pochwalona za przełamanie stereotypów dotyczących kobiecego procesu starzenia i postrzegania starszych kobiet w ogóle.

Carmen Dell’Orefice ma obecnie 87 lat i niedawno powróciła do modelingu. Reaktywując swoją karierę, Carmen chodziła po wybiegach dla takich projektantów jak Anna Sui, Stéphane Rolland, Thierry Mugler i Guo Pei. Wzięła udział w kampanii dla rywala sieciówki Zara, H&M, a także sieci drogerii Sephora.

Daphne Selphe jest obecnie najstarszą aktywną modelką na świecie. Ma 90 lat i zaczęła karierę w modelingu w 1949 roku. Ponownie została odkryta 20 lat temu, w wieku 70 lat, wtedy trafiła na okładkę Vogue’a. Ponadto, już jako seniorka wzięła udział w kampaniach Dolce & Gabbana, Nivea i Olay. Modelka ma swoje konto na instagramie (daphneselfe), na który wrzuca swoje zdjęcia. Koniecznie zobaczcie!

China Machado. 86-letnia modelka znana jest z kontrowersji, jaką wywołała jej okładkowa sesja w Harper’s Bazaar w styczniu 1959 roku. Była pierwszą kobietą o innym niż biały kolorze skóry, która pojawiła się na okładce tego magazynu pomimo wielu głosów sprzeciwu.

Jaki jest obecnie kanon kobiecego piękna?

Kanony piękna co jakiś czas ulegają zmianie. Era Kate Moss, w która wypromowała modę na chudość mija — obecnie coraz częściej organizuje się pokazy mody z modelkami plus size. Jeśli chodzi o wiek — kiedyś bardzo bano się mówić o starzeniu się. Kobieta miała zawsze wyglądać pięknie, rześko i młodo. Nie wolno się jej było zestarzeć. Wszystkie modelki musiały być młode, a ich piękno miało przede wszystkim wynikać ich wieku. Obecnie już coraz mniej boimy się starzenia na oczach innych, nie ukrywamy starszych kobiet w szafach, ale pokazujemy je na okładkach magazynów i zachęcamy, by szły po wybiegu. Zara jest jedną z marek, które promują dojrzałe modelki i robi to nie tylko od święta, ale regularnie. Dojrzałe modelki pojawiają się na stronie internetowej ubrane w najnowsze stylizacje od hiszpańskiej sieciówki. Ale Zara nie jest wyjątkiem. Wiele marek również stawia na starsze modelki. Dlaczego? Czasem po prostu dlatego, że dana modelka jest znana i jej udział w kampanii może podnieść prestiż firmy, innym razem z potrzeby pokazania czegoś nowego, niecodziennego. Czasem, tak jak Zara, stoi za tym coś więcej — jakaś forma społecznego buntu, chęć przełamania stereotypów i przestarzałych i szkodliwych poglądów.

Dojrzałe modelki

Dojrzałe modelki na pewno coraz częściej będą pojawiać się w kampaniach znanych firm, a początki tego trendu możemy zaobserwować już teraz. Obecne czasy, jak się okazuje, mimo rozwoju technologicznego, są bardzo sentymentalne, co możemy zauważyć w popularyzacji mody retro, wskrzeszania dawno już nieistniejących marek czy produktów (jak Frugo czy piwo EB), zainteresowanie tym, co już było, czasami młodości. Widać to także w świecie mody i filmu — dojrzałe modelki i aktorki przeżywają często drugą młodość, niejako świat przypomina sobie o tych, które przez jakiś okres czasu były zapomniane — i stawia je na świeczniku, wspomina się ich piękną i świetlaną młodość i z podziwem patrzy się na ich teraźniejszość osadzoną bardzo stabilnie na zebranej przez lata mądrości życiowej.

Co myślicie o pomyśle, by zatrudniać i promować dojrzałe modelki przez sieciówkę Zara? Myślicie, że Zara sprawdzi się jako firma, która przełamuje wiekowe stereotypy w modzie?

ZOBACZ TEŻ:

  1. Jakie kwiaty kupić na urodziny?
  2. Przeboje lat 80. Sprawdź, czy je pamiętasz! [TELEDYSKI]
  3. Lata 90. 10 niezapomnianych gadżetów, pamiętacie je?