Pizza na śniadanie na pierwszy rzut oka to nie najlepszy pomysł. Na śniadanie bardziej pasują płatki z mlekiem, słodka bułka, kanapka, jajecznica czy omlet. Czy aby na pewno? A co jeśli pizza nie jest wcale takim złym pomysłem? Wiele wskazuje na to, że to całkiem dobre rozwiązanie.

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i warto byłoby zadbać o to, by był zdrowy i treściwy. Śniadanie powinno dać nam siłę i energię na nadchodzące godziny, dlatego nie może składać się wyłącznie z prostych cukrów. Czy pizza jest dobrym wyborem?

Czy pizza na śniadanie to dobry wybór?

Pizza na śniadanie może wydawać się dość niekonwencjonalnym wyborem, raczej kojarzącym się z imprezowo-studenckim stylem życia.

Okazuje się jednak, że pizza może być zdrowym i do tego pożywnym śniadaniem. Tak przynajmniej twierdzi Chelsey Amer, dietetyczka, która w rozmowie z brytyjskim brukowcem Daily Mail powiedziała, że lepiej jest rozpocząć dzień pizzą niż płatkami z mlekiem.

– Przeciętny kawałek pizzy i miska płatków śniadaniowych z pełnym mlekiem zawierają mniej więcej tyle samo kalorii. Przy czym pizza to porządna dawka protein, która zapewni uczucie sytości przez cały ranek. – powiedziała Amer.

Kiedy przeanalizuje się skład dostępnych na rynku płatków, od razu rzuci się nam w oczy, jak duża jest w nich zawartość cukru. Dodając do tego pełne mleko mamy już kaloryczność równą kawałkowi pizzy. Czy w takim wypadku mamy w ogóle zrezygnować z płatków śniadaniowych? Czy jedzenie płatków z mlekiem jest niezdrowe?

Płatki z mlekiem nie są niezdrowe — wszystko zależy od tego, jakie płatki wybierzemy. Jeśli uwielbiamy czekoladowe i słodkie płatki, to musimy liczyć się z tym, że poziom cukru po zjedzeniu miski takich płatków gwałtownie się podniesie, ale i szybko opadnie.

Kiedy jednak zamiast słodkich płatków wybierzemy pełnoziarniste, żytnie lub takie, które nie są naładowane dodatkowym cukrem, dodamy mleko, orzechy i owoce — wtedy nasze śniadanie nie tylko będzie pożywne, ale i zdrowe.

Dlaczego według Chelsey Amer pizza na śniadanie to dobry pomysł? Przygotowana własnoręcznie pizza ze zdrowymi dodatkami to bogate źródło białka, węglowodanów i tłuszczy — a więc wszystkiego, co jest potrzebne, by zdrowo zacząć dzień.

Dietetyczka radzi, by ciasto na pizzę było wykonane z pełnoziarnistej, razowej mąki. Warto również unikać ciast, które nafaszerowane są spulchniaczami. Chelsey Amer twierdzi, że nawet jeden kawałek takiej pizzy jest w stanie zaspokoić nasz głód i dostarczyć nam energii na wiele godzin.

Dlaczego warto jeść śniadanie?

Nie od dziś wiadomo, że śniadanie jest bardzo ważnym elementem dnia. Niestety, w dzisiejszych czasach jesteśmy coraz bardziej zabiegani i często jadamy śniadanie w biegu albo nie jemy go wcale. Powinniśmy jednak każdego ranka wygenerować kilkanaście minut na zjedzenie lekkostrawnego i pożywnego śniadania, ponieważ dostarczy nam energii na nadchodzące godziny.

W nocy nasze ciało spala większość glikogenu wątrobowego, który zajmuje się magazynowaniem glukozy będącej paliwem dla naszych komórek. Po przebudzeniu nawet kiedy wydaje się nam, że nie jesteśmy głodni, powinniśmy zjeść lekkostrawne śniadanie, ponieważ nasz organizm potrzebuje glukozy, która w pierwszej kolejności zostanie przeznaczona do podtrzymania pracy mózgu.

To właśnie dlatego, kiedy jesteśmy głodni, trudniej się nam myśli — nasz mózg wysyła sygnały, że potrzebuje więcej paliwa. Jeśli zdecydujesz się wyjść z domu bez śniadania, w pewnym momencie twój organizm przełączy się na tryb oszczędzania w wyniku czego, metabolizm zostanie zwolniony na cały dzień.

Dietetycy właśnie z tego powodu odradzają głodówki — kiedy nie dostarczamy naszemu organizmowi paliwa, on od razu przełącza się na tryb spowolnionego metabolizmu i wtedy odkłada większe ilości tłuszczu na zapas. Dlatego tak ważne jest, by regularnie spożywać posiłki i się nie głodzić.

Jakie są pomysły na zdrowe i pożywne śniadanie?

Pomysłów na zdrowe i pożywne śniadanie jest wiele, wszystko zależy od gustu. Jeśli nie chcesz jeść chleba — możesz upiec placuszki jaglane lub pankejki. Jeśli lubisz jajka, możesz z nich zrobić jajecznicę, omlet albo ugotować na miękko lub twardo. Możesz zjeść pyszne kanapki z naturalnym masłem orzechowym i plasterkami banana.

Jeśli lubisz owsiankę, możesz ugotować ją na zwykłym mleku, na mleku roślinnym lub na wodzie, albo namoczyć płatki owsiane (lub żytnie) i połączyć z jogurtem. W szczególności polecamy jogurt grecki, który ma więcej białka niż zwykły jogurt, a przy tym jest bardziej sycący. A jeśli chcesz spróbować czegoś niekonwencjonalnego, świetnie sprawdzi się pizza na śniadanie.

Zobacz zdjęcie:

pizza
fot.unsplash.com/Alan Hardman

Pizza na śniadanie? Czemu nie.

Artykuły polecane przez redakcję Lelum:

źródło: kobieta.pl, fakt.pl, sztukaodzywiania.pl, medicovergo.pl

Redaktor Prowadzący portalu Lelum.pl, absolwentka historii sztuki na KUL. Uwielbia eksperymenty kulinarne, filmy Antonioniego i zwiedzać końce internetów. Nienasycona ciekawość świata, ludzi i życia doprowadziła ją do Redakcji Lelum.pl.