Bieganie czy rower? Zapewne każdy rozpoczynając aktywność, postawił sobie to pytanie. Można powiedzieć, że obydwie dziedziny sportowe są do siebie nieco podobne i charakteryzują się mobilnością, czyli mogą służyć do przemieszczania się. Mają zbawienny wpływ na cały organizm, który wyraźnie wzmacniają. Jednak konfrontując ze sobą powyższe ćwiczenia, które z nich okazuje się skuteczniejsze? 

Kiedy w naszym życiu przychodzi moment, że podejmujemy decyzję o zmianie trybu życia, najczęściej pojawia się również chęć rozpoczęcia aktywności fizycznej. Chcemy nimi poprawić swoją kondycję, ale także wzmocnić cały organizm oraz układ naczyniowo-sercowy. Na początek zazwyczaj wybieramy te najprostsze ćwiczenia i najbardziej dostępne. Świetnie sprawdzi się bieganie lub jazda na rowerze.

Kiedy już chcemy rozpocząć ćwiczenia, zaczynamy się zastanawiać, na które ćwiczenia cardio powinniśmy postawić. Zazwyczaj każdy chce w jak najszybszym czasie osiągnąć swój zamierzony cel. Nie ważne czy chodzi o spalenie tkanki tłuszczowej, czy o ogólną poprawę samopoczucia. Konfrontując dwa najbardziej popularne ćwiczenia: bieganie i jazdę na rowerze, postaramy się rozwiać wasze wątpliwości i wyłonić zwycięzcę. Bieganie czy rower? Które ćwiczenie przyniesie lepsze efekty?

Bieganie czy rower? Spalanie tkanki tłuszczowej

Pogoda z pewnością sprzyja, aby rozpocząć letnie treningi. Nie ważne czy rano, czy wieczorem. Ważne, aby wprowadzić w ruch swoje ciało. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może wspomóc swój organizm dzięki regularnym treningom. Częstą wymówką jest brak funduszy na treningi, ponieważ każdy zazwyczaj aktywność kojarzy z ćwiczeniami na siłowni, karnetami i masą suplementów. To ogromny błąd, ponieważ dbać o formę możemy bez większego wkładu finansowego i zaraz postaramy się wam to udowodnić.

Bieganie czy rower? Aby wyłonić zwycięzcę ćwiczeń aerobowych, należy wziąć pod uwagę kilka kategorii, dzięki którym będziemy mogli porównać te dwa ćwiczenia. Na początek sprawdzimy, jak wygląda spalanie tkanki tłuszczowej. Wiele osób właśnie w pierwszej kolejności chce poprawić i wysmuklić swoją sylwetkę. A jak wygląda to w praktyce?

Efekty sprawdzimy u osoby, która waży 80 kilogramów i ćwiczy  30 minut. W zależności od tempa wykonywanych ćwiczeń, spalanie kalorii będzie się znacząco różniło.

Bieganie:

  • Przy tempie niskim, biegnąc z prędkością 8 km/h jesteśmy w stanie spalić 336 kcal;
  • Jeżeli zwiększymy tempo biegu do 11 km/h możemy spalić 462 kcal;
  • Biegnąc tempem wysokim, które wynosi ok. 13 km/h spalamy 567 kcal.

Rower:

  • Przy tempie niskim, które wynosi ok. 17 km/h spalamy 252 kcal;
  • Zwiększając tempo do 21 km/h możemy spalić 336 kcal;
  • Jeżeli zwiększymy tempo jazdy na rowerze do 24 km/h spalimy 420 kcal.

Jeżeli chodzi o spalanie tkanki tłuszczowej, kategorię wygrywa bieganie. Niezależnie od tempa, zawsze spalimy więcej kcal. Chcąc wysmuklić sylwetkę lepiej postawić na bieganie. Z pewnością szybciej zauważymy efekty.

Bieganie czy rower? Obciążenie stawów

Przy wyborze ćwiczenia warto wziąć pod uwagę obciążenie stawów. Oczywiście sport to zdrowie, ale jak w każdym przypadku nie wolno przesadzać. Na obciążenia stawów najbardziej narażone są osoby, które sport uprawiają zawodowo. Uprawiając regularny wysiłek, możemy narazić się na choroby zwyrodnieniowe stawów.

Uprawiając jogging lub jazdę na rowerze, warto więc uważać i w jak największym stopniu unikać możliwych kontuzji, które mogą prowadzić do bólu i ograniczenia ruchu. Sprawdź, które z ćwiczeń bardziej obciąży twoje stawy.

Bieganie:

  • staw kolanowy: duży nacisk;
  • staw skokowo-goleniowy: duży nacisk;
  • staw barkowy: mały nacisk.

Rower:

  • staw kolanowy: średni nacisk;
  • staw skokowo-goleniowy: średni nacisk;
  • staw barkowy: mały nacisk.

Biorąc pod uwagę obciążenie stawów, wyraźnie mniej obciąża je jazda na rowerze. Warto jednak pamiętać, że każdy wysiłek fizyczny obciąża w pewnym stopniu stawy. Przy regularnych ćwiczeniach powinniśmy zadbać o profilaktykę i regularnie zażywać preparaty z siarczanem glukozaminy.

Bieganie czy rower? Zaangażowanie mięśni

Ćwiczenia aerobowe to nie tylko spalanie tkanki tłuszczowej, ale także zaangażowania mięśni. Sylwetka nie będzie wyglądała dobrze, jeżeli nie zadbamy również o odpowiedni rozwój mięśni. Dopasowując ćwiczenia, warto sprawdzić, które z nich najbardziej angażują nasze mięśnia i których konkretnie partii.

Jak wygląda to w przypadku biegania i jazdy na rowerze?

Bieganie:

  • uda: duże zaangażowanie;
  • łydki: duże zaangażowanie;
  • brzuch: średnie zaangażowanie;
  • pośladki: średnie zaangażowanie;
  • ręce: średnie zaangażowanie;
  • klatka: średnie zaangażowanie;
  • plecy: małe zaangażowanie;
  • barki: średnie zaangażowanie.

Rower:

  • uda: duże zaangażowanie;
  • łydki: duże zaangażowanie;
  • brzuch: średnie zaangażowanie;
  • pośladki: duże zaangażowanie;
  • ręce: małe zaangażowanie;
  • klatka: małe zaangażowanie;
  • plecy: małe zaangażowanie;
  • barki: małe zaangażowanie;

Ćwiczenie, które mocniej angażuje mięśnie to bieganie. Wspomoże więc walkę o idealną sylwetkę i dużo szybciej przyniesie upragnione efekty.

Bieganie czy rower? Sprzęt, który jest potrzebny

Aby ćwiczenia były skuteczne, ale przede wszystkim bezpieczne, powinniśmy zadbać o odpowiedni sprzęt. Tak jak wcześniej wspominaliśmy, do biegania oraz jazdy na rowerze niepotrzebny jest duży wydatek. Warto jednak zaopatrzyć się w kilka rzeczy, które znacznie uprzyjemnią wysiłek. Dbając o odpowiedni sprzęt, nie narażasz także swojego zdrowia, a to bardzo istotne.

Postanowiliśmy sprawdzić, które ćwiczenie wymaga mniejszego nakładu finansowego. Oczywiście pod uwagę wzięliśmy minimalny koszt. Ceny profesjonalnego sprzętu oraz obuwia wahają się i potrafią przyprawić o zawrót głowy, jednak jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z aktywnością fizyczną, nie musisz kupować bardzo drogiego sprzętu. Jeżeli odczujesz taką potrzebę, być może stwierdzisz, że warto postawić na bardziej profesjonalne wyposażenie.

Bieganie:

  • buty: w supermarkecie możesz kupić obuwie do biegania już za 50 zł.
  • dres: za około 80 zł możesz skompletować cały dres do ćwiczeń.

Rower:

  • rower: podstawowy sprzęt kupisz za ok. 350 zł.
  • buty: możesz je kupić za 50 zł.
  • dres: koszt ubrania do jazdy na rowerze, to około 80 zł.

Zdecydowanie tańszym sportem jest bieganie. Sam zakup roweru już przewyższa kwotę, którą trzeba przeznaczyć na buty oraz dres. Jeżeli zależy ci na tym, aby nie wydawać kroci na aktywność fizyczną, zdecydowanie lepiej sprawdzi się bieganie.

Bieganie czy rower? Miejsce ćwiczeń

W zależności od indywidualnych preferencji, miejsca treningu będą różne. Niektórzy wybiorą park, inni ulicę, a kolejne osoby postawią na wymagające, zalesione tereny. Wszystko zależy od tego, gdzie akurat masz ochotę się wybrać tym razem.

W przypadku biegania ćwiczyć możesz naprawdę wszędzie, bez ograniczeń. Zaczynając od parków, a kończąc na swoim mieszkaniu – możemy też biegać w miejscu. Nie ma więc żadnych ograniczeń, a biegać możesz również na wakacjach. Wystarczy, że do walizki spakujesz także obuwie oraz strój.

Jazda na rowerze również daje wiele możliwości. Jeżeli nie ma zakazu na jazdę na rowerze, także możesz ćwiczyć w każdym miejscu. Niestety, jeżeli chciałbyś poćwiczyć podczas wyjazdu lub wakacji, musisz zabierać ze sobą odpowiedni sprzęt lub go wypożyczać, co doprowadzi do dodatkowych wydatków.

Patrząc na miejsca, w których możemy ćwiczyć, wygrywa bieganie. Możliwości jest wiele, a ćwiczyć możemy naprawdę wszędzie. Poranny jogging na plaży nie tylko wzmocni nasz organizm, ale i da energię na cały dzień. Aby biegać w innym miejscu niż swoje zamieszkanie, nie musimy ponosić dodatkowych kosztów na wypożyczenie sprzętu, a wystarczy, abyśmy zabrali ze sobą strój i obuwie.

Ćwiczenia, a pory roku

Niektórzy pozwalają sobie na zaprzestanie ćwiczeń w okresie zimowym. Kiedy na dworze robi się deszczowo, a temperatura powietrza nie oszczędza, wiele osób woli zostać na kanapie niż wychodzić na dwór ćwiczyć. Warto jednak pamiętać, że przy aktywności fizycznej nie odczuwamy aż tak bardzo nawet mroźnej temperatury, a zdrowy styl życia powinniśmy prowadzić cały czas, a nie tylko w letnim sezonie.

Zarówno w przypadku biegania, jak i jazdy na rowerze ćwiczyć możemy cały rok, bez względu na warunki atmosferyczne. Wszystko zależy od twojej motywacji. Jeżeli dobra forma fizyczna jest dla ciebie priorytetem, nawet deszcz nie zniechęci cię do wysiłku. Bieganie czy rower? Każde ćwiczenie jest dla ciebie dostępne przez cały rok i co ważne, jest bezpłatne. Wystarczy tylko wstać z kanapy i wpaść w wir ćwiczeń.

Bieganie czy rower? Modyfikowanie ćwiczeń

Po pewnym czasie chyba każdemu z nas znudzi się monotonne powtarzanie czynności. Jednak czy stawiasz na jazdę na rowerze, czy na bieganie, możesz modyfikować swoje ćwiczenia, aby były dla ciebie zawsze atrakcyjne. Brzmi może dość nierealnie, ale jednak naprawdę są to ćwiczenia, którymi nie da się znudzić. Jak je modyfikować?

Wystarczy, że co jakiś czas będziemy wyznaczać sobie nowe trasy oraz tempo ćwiczeń. Zmienia się poziom trudności, a także atrakcyjność wykonywanych ćwiczeń. Nie wymaga to od nas kolejnych wydatków, a tak naprawdę umożliwia nam odkrywanie nowych miejsc w naszej okolicy.

Bieganie czy rower? Podsumowanie

Analizując wszystkie kryteria, które wzięliśmy pod uwagę, zdecydowanie wygrywa bieganie. Ćwiczenie umożliwia dużo większe spalanie tkanki tłuszczowej, mocniej angażuje wszystkie mięśnia, nie ma praktycznie żadnych ograniczeń co do miejsca, w którym możemy je wykonywać, a na początku wkład finansowy jest minimalny.

Co prawda, nieco bardziej obciąża stawy, jednak przy odpowiedniej ostrożności i profilaktyce, nie powinniśmy odczuwać szczególnych dolegliwości. Warto więc zaopatrzyć się w buty, strój i rozpocząć treningi. Praktycznie nic nie tracimy, a naprawdę wiele możemy zyskać. Nasz organizm staje się dużo silniejszy, zwiększa się odporność, a także znacząco wzmacniamy układ naczyniowo-sercowy.

Wysiłek fizyczny ma nie tylko rewelacyjny wpływ na organizm, ale i na nasze samopoczucie. Przy ćwiczeniach wykonywanych przez 30 minut produkowane są endorfiny, które odpowiadają za nasze zadowolenie. Przy regularnych ćwiczeniach znacznie poprawia się również samoocena i zmniejsza się poziom stresu. Nie pozostaje nic innego, jak włączyć sport do swoich codziennych przyzwyczajeń! Na efekty tej pozytywnej zmiany, nie trzeba będzie długo czekać 😉

bieganie czy rower
unsplash.com / Josh Nuttall
bieganie czy rower
unsplash.com / Bewakoof.com Official

ZOBACZ TEŻ:

  1. Półhybryda. Czy to działa?
  2. Garnitur męski. Jak dobrać odpowiedni fason do typu sylwetki
  3. Intymne wyznanie Agnieszki Szulim. Co na to mąż?

Źródła: trener.pl, polki.pl, wformie24.poradnikzdrowie.pl

ładowanie...

Zobacz również