Efekty diety wspomagającej oczyszczanie jelit są bardzo dobre. Nie powinna być jednak stosowana dłużej niż trzy dni. Są też inne sposoby na to, by codziennie dbać o perystaltykę jelit.

Jelito grube pełni w naszym organizmie dużo ważnych funkcji. Wchłania wodę, glukozę, elektrolity, a także witaminy. Warunkuje pracę takich organów jak serce, żołądek, wątroba czy chociażby płuca. Odpowiada także za produkowanie i wydalanie kału. Nie sposób przecenić jego roli. Skoro jest tak ważną częścią naszego organizmu, powinniśmy wiedzieć jak o nie dbać.

Oczyszczanie jelit ze złogów

Złogi to nic innego jak zlepki toksycznych substancji. Powstają w wyniku niewłaściwej diety. Odpowiedzialne za ich powstawanie są produkty bogate w niezdrowe tłuszcze, z dużą ilością cukru lub białej mąki. Dobrze jest ograniczyć potrawy zawierające w sobie owe składniki. Co jednak zrobić, gdy złogi już powstały? Spożywanie dużej ilości jabłek znacząco przyspiesza oczyszczanie jelit ze złogów, jest to tzw. dieta jabłkowa. Jak już wspominaliśmy we wstępie, nie powinna być stosowana dłużej niż trzy dni? Na czym polega? Po prostu jemy jabłka. W każdej postaci, nie ma znaczenia czy jest starte, zjedzone w całości czy wypite w formie soku. Ważne, aby było surowe. Codziennie musimy dostarczyć swojemu organizmowi cztery szklanki wody przeplatane jabłkami.

Cały myk polega na tym, że zawarte w jabłkach pektyny zwiększają ruchliwość jelita grubego, co za tym idzie, przyspieszają proces jego oczyszczania. Należy pamiętać, że dietę jabłkową najlepiej przeprowadzać w dni, które nie są wypełnione ciężką pracą. W innym wypadku może dojść do wycieńczenia organizmu. Podczas trwania diety zaleca się także spożywanie łyżeczki oliwy z oliwek, tuż po wstaniu z łóżka oraz przed położeniem się do niego. Ze względu na swoją niskokaloryczność, dieta jabłkowa nie jest wskazana do stosowania częściej niż cztery razy do roku. Każdorazowo po jej skończeniu, aby efekty się utrzymywały, należy wprowadzać do jadłospisu produkty lekkie oraz bogate w błonnik. Jeżeli ponownie zaczniemy jeść hamburgery, dieta jabłkowa straci na swojej wartości.

Oczyszczanie jelit ze złogów wspomaga także sól. Tak, tak, właśnie sól. Jak wygląda solny detoks? Po pierwsze, nie powinien trwać dłużej niż jeden dzień. Rano gotujemy wodę (ok. 200ml, czyli jedna szklanka), a następnie wsypujemy do niej 10 ml soli morskiej (łyżka). Po kilkunastu minutach, może nawet godzinie, powtarzamy tę czynność. U niektórych osób kuracja ta może skutkować bólem głowy. Nie należy się jednak tym zniechęcać, to sygnał, że działa. Podczas solnej kuracji wspomagać powinniśmy się lekkimi zupami lub ziołowymi naparami. Absolutnie nie należy sięgać po produkty wysokokaloryczne, takie jak słodycze czy białe mięso. Podobnie jak przy diecie jabłkowej, unikamy forsowania naszego organizmu. Ważna uwaga, osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze lub borykające się z chorobami nerkowymi zdecydowanie powinny unikać stosowania tej kuracji.

Oczyszczanie jelit domowe sposoby

Dobrym sposobem na oczyszczanie jelit jest także regularne wypijanie mieszanki cytryny i pieprzu cayenne. Ten ostatni to przyprawa należąca do rodziny papryczek chilli. Leczy nadciśnienie oraz chorobę wrzodową. Sam w sobie jest więc bardzo wartościowy. Posiada też zbawienny wpływ na poprawę pracy naszego układu pokarmowego. Przejdźmy do rzeczy, aby sporządzić mieszankę mająca usprawnić pracę naszych jelit należy przygotować 4 łyżki soku z cytryny, 1/2 łyżeczki pieprzu cayenne oraz 1/2 łyżeczki miodu lub jak kto woli, syropu klonowego. Pić przed śniadaniem, do kilku razy w miesiącu.

Świetnie sprawdzają się też surowe soki warzywne. Zwłaszcza te z zielonych warzyw w szczególności wspomagają oczyszczanie jelit. Zawierają bowiem chlorofil. Oprócz tego warzywa zawierają duże ilości witamin i minerałów, a te sprawią, że nasze samopoczucie ulega poprawie. Warto zaopatrzyć się w sokowirówkę lub blender, ewentualnie kupować świeżo wyciskane soki. Te przetworzone tracą swoje najcenniejsze właściwości. Ostatnio furorę robi sok z jarmużu, czyli odmiany kapusty, której właściwości zdrowotne doceniane były już w starożytności. Chroni on przed rakiem nie tylko jelita grubego, ale także prostaty czy płuc. Jarmuż bogaty jest w wapń, potas oraz błonnik. To także źródło witaminy C i K.

Nie możemy zapomnieć o siemieniu lnianym. Zawiera ono duże ilości kwasów omega-3, błonnika oraz przeciwutleniaczy. Siemię lniane to nic innego jak malutkie nasiona lnu. Oczyszczanie jelita grubego dzięki ich obecności w naszej diecie staje się dużo łatwiejsze. Zawarty w nim błonnik przyspiesza perystaltykę jelit, samo w sobie stanowi pożywkę dla naturalnie żyjących w naszym przewodzie pokarmowym bakterii, które jak wiemy pomagają pozbyć się złogów. Ponadto usuwa także zbędny, jelitowy śluz. Przeciwdziała nowotworom oraz chorobom serca, a nawet cukrzycy. Możemy dodawać je do płatków śniadaniowych, jogurtów, koktajli lub sałatek. Bywa wykorzystywane jako alternatywa dla jajek w potrawach takich jak, chociażby pulpety.

Aloes i imbir

Nie możemy zapominać o aloesie. Roślina ta ma właściwości przeczyszczające i detoksykacyjne. Pomaga na bóle żołądka, biegunki oraz zaparcia. Sprawdzi się nawet przy migrenie.

Aloes z cytrusami – przepis

  • Liście aloesu schładzamy, wkładamy na dobę do lodówki;
  • Następnego dnia, wyjmujemy, obcinamy liście pokryte kolcami i wyciskamy miąższ;
  • Pół litra soku z cytryn lub pomarańczy wlewamy do dzbanka, podobnie jak uzyskany aloesowy miąższ;
  • Całość starannie mieszamy;
  • Jeśli jest tak potrzeba, przecieramy sok przez sito, następnie wlewamy do butelki;
  • Zachowa swoją świeżość i właściwości ok. tygodnia.

Liście, których zamierzamy użyć, nie powinny być starsze niż pięcioletnie, ani młodsze niż dwuletnie. Jeśli jednak nie jesteśmy w nastroju do produkcji własnego aloesowego soku, na rynku jest wiele marek oferujących ten produkt w dobrej cenie w stosunku do jakości, jak chociażby Aloe Vera. Produktem wspomagającym oczyszczanie jelit jest też imbir. Stymuluje wydzielanie soków trawiennych, zawierających enzymy. Do soków trawiennych zaliczyć możemy m.in. sok jelitowy, sok żołądkowy czy ślinę. Imbir posiada także właściwości rozgrzewające. Bardzo popularnym napojem ostatnimi czasy jest herbata z dodatkiem tej przyprawy. Jego zasługi w zakresie dolegliwości żołądkowych znane są już od średniowiecza, szczególnie w rejonach Indii oraz Arabii, gdzie był niezwykle popularny.

Oczyszczanie jelit kefirem

Kefir został wynaleziony przez górali kaukaskich, już około 3000 lat temu. Produkowali oni ten wartościowy napój w dębowych beczkach. Jego popularność nie zmalała po dzień dzisiejszy. Jaki wpływ ma spożywanie kefiru na oczyszczanie jelit? Bardzo duży. Bakterie w nim zawarte, nazywane bakteriami fermentacji mlekowej korzystnie wpływają na mikroflorę jelitową. Bakterie, które zadomowiły się w naszych jelitach w sposób naturalny, odpowiadają za ich oczyszczanie. Picie kefiru znacząco usprawnia ten proces i w ten sposób chroni nasz organizm przed patogenami. Najlepiej wybrać kefir odtłuszczony, czyli taki, który w 100g posiada mniej niż 40 kcal. Jeżeli zdecydujemy się na dietę kefirową, czyli monodietę opartą na tylko jednym produkcie spożywczym, należy pamiętać, by nie trwała dłużej niż 5 dni.

Polska jest drugim co do wielkości producentem kefiru na świecie. Ten fermentowany napój mleczny wytwarzany jest z ziaren kefirowych, na które składają się specjalne szczepy bakterii oraz drożdże. Poza swoimi właściwościami probiotycznymi zapobiega także osteoporozie oraz poprawia odporność. Kefir to mieszanka mleka i ziaren kefirowych. Można przygotować go samodzielnie, do czego Was zachęcamy. Oto sposób:

  • Nieprzegotowane, tłuste mleko, najlepiej niepasteryzowane mieszamy z tabletkami kefirowymi. Są one dostępne w polskich aptekach;
  • Dalej postępujemy zgodnie z instrukcją na ich opakowaniu.

Jest też prostszy sposób. Do mleka dodajemy łyżkę gotowego kefiru. Fermentacja owej mieszanki zajmie dobę. Warto spróbować;)

Niezastąpiony błonnik

Błonnik, czyli słowo określające składniki budulcowe komórek roślinnych, które nie są trawione w naszym organizmie. Ma on szereg właściwości, takich jak obniżanie poziomu cholesterolu czy zapobieganie chorobom nowotworowym. My skupimy się na tych dotyczących usprawnienia pracy przewodu pokarmowego. Jeśli chodzi o oczyszczanie jelit, błonnik występujący w otrębach lub produktach przetworzonych nie jest w zakresie tak samo skuteczny, jak ten zawarty w żywności pełnoziarnistej i o niskim stopniu przetworzenia. Aby jego działanie było w pełni efektywne, nie należy zapominać o regularnym piciu wody mineralnej. Istnieją badania przeprowadzone przez włoskich naukowców, które udowadniają tę tezę. Badanych podzielono na dwie grupy. Pierwsza spożywała 25mg błonnika i wypijała 1 litr wody dziennie, druga dostawała go tyle samo, jednakże wypijała 2 litry wody dziennie. Eksperyment trwał miesiąc. Wyniki były jednoznaczne. Grupa spożywająca więcej wody odniosła w zakresie pracy jelit wyraźnie lepsze rezultaty.

Źródła błonnika to produkty takie jak:

  • figi;
  • porzeczki;
  • maliny;
  • pestki dyni;
  • nasiona słonecznika;
  • siemię lniane;
  • pieczywo pełnoziarniste;
  • płatki wielozbożowe.

Nie należy przekraczać zaleconej dawki błonnika dziennie, może to powodować problemy z przyswajaniem składników odżywczych. Zalecana dawka to ok. 5 porcji owoców dziennie, przegryzanych np. nasionami słonecznika. Jeżeli do tej pory, Wasza dieta nie była zbyt bogata w błonnik, pamiętajcie, by wprowadzać go do niej stopniowo. Jeżeli zrobicie to gwałtownie, może spowodować to powstawanie wzdęć i gazów, a te nigdy nie są czymś komfortowym. Warto pamiętać, że poza metabolizmem jelit, błonnik wywołuje także uczucie sytości, dzięki czemu świetnie sprawdza się przy odchudzaniu.

Oczyszczanie jelit co się dzieje, gdy tego nie robisz

Konsekwencją braku przykładania wagi do oczyszania jelit są rozmaite dolegliwości. Należą do nich senność, utrata koncentracji i problemy ze skupieniem. Poza tym pojawiają się wzdęcia, gazy i zaparcia. Jesteśmy pozbawieni energii i średnio zmotywowani do jakiejkolwiek, konstruktywnej działalności. Zanim udamy się do psychoterapeuty, warto sprawdzić, czy problem nie należy właśnie w naszym układzie pokarmowym. Zaniedbanie tych kwestii prowadzi do rozwijania się chorób. Uprawianie sportu trzy razy w tygodniu poprawia prace jelit. Warto wdrożyć aktywność fizyczną do naszego życia, obok zbilansowanej i lekkostrawnej diety. Nasze jelita z pewnością na tym skorzystają.

ZOBACZ TEŻ:

  1. Olej kokosowy – zbawienny wpływ na zdrowie i urodę
  2. Dieta OXY- wszystko, co powinieneś wiedzieć o diecie proteinowej
  3. Dieta lekkostrawna – wszystko, co powinieneś wiedzieć, aby odciążyć swój przewód pokarmowy
  4. 8 skutków palenia, których nie przewidziałeś [ZDJĘCIA]

źródła: bonavita.pl, portal.abczdrowie.pl, krokdozdrowia.com, tipy.interia.pl, motywatordietetyczny.pl, poradnikzdrowie.pl, zdrowie.tvn.pl

ładowanie...

Zobacz również