Chciała zapłacić za zakupy, prawie straciła pieniądze. Dziwna awaria w polskim sklepie
Okres przedświąteczny wiąże się z wieloma wydatkami. Coraz częściej Polacy decydują się na zakup prezentów dla bliskich przez internet. Należy jednak pamiętać, że technologia bywa zawodna, co wiąże się z potencjalnymi niebezpieczeństwami. Klientka jednego z popularnych polskich sklepów opisała niepokojący problem.
Zakupy przez internet coraz bardziej popularne
Rozwój technologiczny pozwala na usprawnienie procesu sprzedaży towarów i usług. Dziś nie trzeba już udawać się do sklepu, by nabyć potrzebne produkty. Z pomocą przychodzi internet.
Dzięki urządzeniom stacjonarnym i mobilnym, które są podłączone do sieci, ludzie dostają równy dostęp do wielu produktów. Wystarczy kilka kliknięć, by to, czego szukali, znalazło się w ich koszykach. Jest to niezwykle wygodne rozwiązanie, które służy nie tylko sprzedawcom, którzy dzięki sprzedaży online zwiększają swoje dochody. We wrześniu 2023 roku IAB Polska informowało, że odsetek Polaków, którzy korzystają z usług sprzedaży online, wciąż rośnie. W tamtym okresie szacowano, że aż 79% osób w naszym kraju robiło zakupy online.
Zakupy przez internet - zagrożenia
Zakupy online cieszą się popularnością z wielu względów. Można mówić o szybkich transakcjach, możliwości dokonywania płatności bez wychodzenia z domu i dostawach pod same drzwi… Nie należy jednak zapominać o zagrożeniach.
Internet to przestrzeń, w której należy zachować ostrożność. Ataki hakerów i fałszywe strony, które mogą wyłudzać dane lub czyścić konta to tylko niektóre z zagrożeń. Zdarza się także, że w witrynach pojawiają się awarie, które mogą przez przypadek doprowadzić do niewygodnych dla użytkownika konsekwencji.
Niepokojąca awaria w polskim sklepie
Wirtualne Media donoszą o dziwnej sytuacji, opisanej przez klientkę sklepu internetowego Empik. Anna Marek, z którą skontaktował się portal, natknęła się na niepokojący błąd, gdy robiła zakupy w aplikacji mobilnej sklepu.
Kiedy robiłam zakupy w aplikacji Empiku, najpierw „wyskoczył” mi ekran z informacją: ,,Dodaliśmy produkty, które były już wcześniej w koszyku". Jedyny przycisk, który widniał na dole, to „Rozumiem”. Czyli „przyjmujesz do wiadomości, że dodaliśmy produkty, które niegdyś były w Twoim koszyku”. I tyle, żadnego wyboru - powiedziała w rozmowie z portalem kobieta.
Wyjaśniła, że wśród zakupów pojawiły się między innymi książki, które planowała kupić dużo wcześniej. Wyraźnie zniesmaczona tą sytuacją Marek postanowiła opisać ją na platformie społecznościowej LinkedIn.
Ostatnio zrobiliście to przed świętami wielkanocnymi, kiedy tak jak teraz, wszyscy byli w szale zakupów. Byłam wtedy tak zaskoczona, że chciałam jak najszybciej usunąć z koszyka niechciane przedmioty. Tym razem zrobiłam zrzut ekranu - zarzuciła w poście.
Według klientki sklepu sytuacja ta wskazuje na zastosowanie praktyki “dark pattern”.
“Dark pattern” to manipulacja, która jest stosowana głównie po to, żeby uzyskać jakiś konkretny cel. Może to być na przykład zapis do newslettera, czy jak było u mnie, namówienie na zakup, w różny sposób. Z czymś takim jak w aplikacji Empiku się jeszcze nigdy nie spotkałam - oznajmiła w rozmowie z Wirtualnymi Mediami kobieta.
Portal zwrócił się do Empiku z prośbą o komentarz. W odpowiedzi przekazano informację, która sugeruje, że opisana sytuacja jest wynikiem błędu, a nie zamierzonej praktyki.
(…) Najprawdopodobniej w tej konkretnej sytuacji synchronizacja koszyka zadziałała niepoprawnie, co niewątpliwe jest błędem technicznym po naszej stronie, nie powinno mieć miejsca i już pracujemy nad jego rozwiązaniem. Najprawdopodobniej w tej konkretnej sytuacji synchronizacja koszyka zadziałała niepoprawnie, co niewątpliwe jest błędem technicznym po naszej stronie, nie powinno mieć miejsca i już pracujemy nad jego rozwiązaniem. Empik standardowo synchronizuje zawartość koszyka między kanałami (np. desktop-aplikacja), jeśli użytkownik jest zalogowany na różnych urządzeniach lub jeżeli zaloguje się na kolejnym urządzeniu. To rynkowa praktyka i standardowa funkcjonalność, szczególnie w przypadku mocno omnikanałowego gracza jak Empik. W ten sposób ułatwiamy klientom szybkie i wygodne przechodzenie między kanałami. Komunikat o synchronizacji koszyka i dodaniu produktów nie odnosi się więc do produktów usuniętych wcześniej z koszyka, tylko tych dodanych do koszyka przez użytkownika na innych urządzeniach - przekazało biuro prasowe Empiku.
Widać więc, że opisana przez klientkę sytuacja, to wynik problemu technicznego, który - jeśli zostałby niezauważony - mógłby uderzyć kobietę po kieszeni. Na szczęście nie ma powodów do obaw - sklep podjął działania, mające na celu przywrócenie funkcjonalności koszyka.