Wyszukaj w serwisie
Zdrowie i żywienie Aktywność silversa Pielęgnacja i uroda Lifestyle Silver Quizy
Lelum.pl > Dzieje się > Gdzie zgłosić zgubienie dowodu osobistego?
Redakcja Lelum
Redakcja Lelum 13.06.2023 15:02

Gdzie zgłosić zgubienie dowodu osobistego?

None
Materiał partnera

Zgubiony dowód osobisty to ogromny problem. Jeśli dokument trafi w niepowołane ręce, może to mieć poważne konsekwencje. Co należy zrobić po zgubieniu dowodu osobistego? Gdzie zgłosić taki fakt? Czy należy udać się na policję? Poznaj odpowiedzi, aby rozwiać wszelkie wątpliwości w tym temacie. 

Zgubiony dowód osobisty – zastrzeż go jak najszybciej!

Jakie ryzyko niesie za sobą zgubienie dowodu osobistego? Sam dokument często wystarczy do założenia konta w banku czy nawet wzięcia pożyczki. Łatwo więc sobie wyobrazić, jakie mogą być tego konsekwencje. Zgubiony dowód należy jak najszybciej zastrzec w systemie bankowym ze względów bezpieczeństwa! Można to zrobić na kilka sposobów, które omawiamy poniżej. Koniecznie należy również zgłosić utratę dowodu osobistego w urzędzie w celu jego unieważnienia.


Pamiętaj! Zgłoszenie zagubienia lub uszkodzenia dowodu osobistego do urzędu jest obowiązkowe – wynika to z przepisów ustawy o dowodach osobistych. 

Gdzie można zgłosić zgubienie dowodu?

Zgubienie dowodu osobistego trzeba jak najszybciej zgłosić. Jeśli masz nadzieję, że dokument jeszcze się odnajdzie, możesz poprosić jedynie o jego czasowe zawieszenie w urzędzie (osobiście lub przez internet) – dotyczy to jednak wyłącznie e-dowodów (dowodów z warstwą elektroniczną wydanych po 4 marca 2019 r.). W pozostałych przypadkach musisz zgłosić w urzędzie zgubienie lub utratę dowodu osobistego, co jest równoznaczne z jego unieważnieniem. Jak to zrobić?


Unieważnienie dowodu osobistego w urzędzie


Zastrzec dowód osobisty możesz osobiście, w dowolnym urzędzie gminy lub miasta (w zależności od aktualnego miejsca pobytu). W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dostępny online oraz w urzędzie. Jeśli masz inny dokument tożsamości (np. paszport) weź go do urzędu.


W ten sam sposób można zgłosić uszkodzenie dowodu – wówczas należy go przynieść do placówki i złożyć razem z takim samym formularzem. Urzędnik od razu unieważni Twój dowód osobisty. Otrzymasz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu, które jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące. Usługa jest bezpłatna.


Unieważnienie dowodu osobistego przez internet


Jeśli masz profil zaufany, podpis kwalifikowany albo e-dowód, możesz zgłosić zgubienie dowodu osobistego w urzędzie również droga internetową. Wystarczy zalogować się w systemie i wybrać opcję unieważnienia dowodu. Po potwierdzeniu otrzymasz zaświadczenie o zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu na swoją skrzynkę ePUAP, a status Twojego dowodu od razu zmieni się w Rejestrze Dowodów Osobistych.


Zastrzeżenie dowodu osobistego w banku


Zastrzeżenie dowodu osobistego w banku to dodatkowa procedura – nieobowiązkowa, ale zdecydowanie zalecana. Większość banków uczestniczy w systemie Dokumenty Zastrzeżone realizowanym przez Związek Banków Polskich, którego celem jest przeciwdziałanie przestępstwom z użyciem skradzionych i zagubionych dokumentów tożsamości. Wystarczy zgłosić się do dowolnej placówki banku zrzeszonego w systemie (także jeśli nie jesteś klientem danego banku). Dane będą automatycznie przekazane do innych banków, a także firm i instytucji uczestniczących w systemie Dokumenty Zastrzeżone.


Zastrzeżenie dowodu osobistego przez BIK


Zastrzec dowód osobisty w systemie Dokumenty Zastrzeżone można też wygodniej – za pośrednictwem specjalnej usługi BIK. Dzięki niej zastrzeżenie dowodu jest możliwe:
• przez internet,
• jednym kliknięciem,
• 24 godziny na dobę,
• z dowolnego miejsca na świecie.


Cała procedura jest więc błyskawiczna i bezproblemowa. Dzięki niej nie musisz szukać najbliższego banku ani iść do oddziału (nie wszystkie banki przyjmują zgłoszenia telefoniczne). Zastrzegając dokument w BIK, nie musisz już kontaktować się z bankiem. Nadal jednak konieczne będzie zgłoszenie utraty dowodu osobistego w urzędzie.


Co więcej, usługa jest darmowa dla wszystkich posiadaczy konta w BIK. Konto trzeba jednak mieć wcześniej (tj. zanim zechcemy zastrzec dokument), ponieważ procedura jego zakładania wymaga ważnego dowodu tożsamości. Dlatego, jeśli chcesz zyskać dostęp do uproszczonej procedury zastrzegania dowodu osobistego i innych przydatnych funkcji, warto założyć konto w BIK już teraz.


Zastrzeżenie dowodu osobistego za granicą


Przebywasz za granicą? Zgubienie dowodu osobistego należy zgłosić w najbliższym polskim konsulacie – osobiście, pocztą lub faksem, składając formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. Usługa jest bezpłatna. Dodatkowo warto zgłosić dowód w systemie Dokumenty Zastrzeżone – jeśli masz konto w BIK, zrobisz to błyskawicznie, jednym kliknięciem – wystarczy, że zalogujesz się do swojego konta w BIK i wybierzesz opcję „Zastrzeż dokument”.

Zgłoszenie na policji – kiedy ma sens?

Zgubionego dowodu nie trzeba zgłaszać na policji. Jeśli jednak podejrzewasz, że został skradziony, zgłoszenie kradzieży jest  wskazane. Wówczas nie trzeba już informować urzędu – unieważnienie dokumentu nastąpi automatycznie. Dodatkowo warto jednak zastrzec dowód w systemie Dokumenty Zastrzeżone.

opracowano na zlecenie Biura Informacji Kredytowej SA
 

Artykuł sponsorowany

Tagi: dokument